به‌ قلم دکتر محسن بدره؛
کتاب «دهکده و کدخداهایش» منتشر شد

02:190

کتاب «دهکده و کدخداهایش»، به‌ قلم دکتر محسن بدره ، به همت پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی و از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شد.

به‌گزارش روابط‌عمومی حوزه هنری، امروزه دیگر همة ما می‌دانیم که واژه‌هایی چون «بومی»، «ملی»، «منطقه‌ای» و … کم‌کم درحال از دست دادن معنای خود هستند و تمام جهان زیر سلطة ارتباطات شبکه‌ای، اینترنت و بنا به قول مشهور مک‌لوهان، «دهکدة جهانی» رفته است. اما آنچه در پژوهش‌های مرتبط با دهکدة جهانی ارتباطات و اینترنت و …، به ‌عمد یا به سهو مغفول مانده، این مسئله است که کدخدای این دهکدة جهانی کیست؟ این دهکده چگونه اداره می‌شود و مبتنی بر کدام ایدئولوژی و نظام فکری به پیش می‌رود؟

دکتر محسن بدره، پژوهشگر، نویسنده، شاعر و مترجم، عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا، کارشناس ارشد فرهنگ و ارتباطات از دانشگاه امام‌صادق(ع) و دکترای مطالعات زنان از دانشگاه تربیت مدرس که تاکنون بیش از هفده‌کتاب در زمینه‌های مختلف از قبیل: فلسفه ارتباطات، فمنیسم، سلامت جنسی، حجاب، جنگ روانی، فهم هم‌جنس‌گرایی، امپریالیسم، مردم‌شناسی و … نگاشته است، در کتاب «دهکده و کدخداهایش»، مجموعه مقالات و یادداشت‌هایی را پیرامون «اقتصاد سیاسی ارتباطات بین‌الملل» جمع‌آوری و ترجمه کرده تا خلاء موجود در این زمینه را جبران کند.

متون درسی مطالعات ارتباطی و رسانه‌ای در ایران به‌طور عمده، ترجمة یک جریان علمیِ آمریکایی خاص هستند؛ از این رو چندان مباحث اقتصاد سیاسی ارتباطات را در بر نمی‌گیرند؛ بنابراین در این اثر تلاش شده تا حجمی درخور توجه از پیشینة این حوزه مرور شود و برخی از خوانش‌های مهم آن انتخاب، ترجمه و تلخیص شود تا در دسترس علاقه‌مندان قرار بگیرد. همچنین تلاش شده تا به طور ججدی به اقتصاد سیاسی اینترنت و رسانه‌های اجتماعی پرداخته شود که در فضای ارتباطی ایران بسیار مغفول مانده است.

این کتاب در دو بخش «اقتصاد سیاسی ارتباطات بین‌الملل» و «اقتصاد سیاسی اینترنت و رسانه‌های اجتماعی» تقسیم‌بندی شده که اهم مباحث هر فصل عبارتند از:

* بخش اول:

– امپراطوری ایالات متحده و ارتباطات امروز

– اقتصاد سیاسی ارتباطات بین‌الملل؛ مبانی ظهور مناقشه جهانی درباره مالکیت و مقررات‌گذاری رسانه‌ها

– پروپاگاندا، دیپلماسی عمومی و قدرت نرم؛ معرفی بستری نظری برای فهم رسانه‌ها در ارتباطات بین‌الملل

– نظریه‌های جهانی‌سازی و بین‌المللی‌شدن رسانه‌ها

* بخش دوم:

– چگونه اقتصاد سیاسی ارتباطات به ما کمک می‌کند تا اینترنت را بفهمیم؟

– اینترنت و سرمایه‌سالاری

– امپراطوری احمق‌ها

انقلاب «لایک‌» نخواهد خورد؛ محدودیت‌های نظام‌مند رسانه‌های اجتماعی برای اعتراضات

این کتاب در ۲۴۸ صفحه رقعی، به‌همت پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی و با قیمت ۷۰ هزار تومان به چاپ رسیده و راهی کتاب‌فروشی‌ها شده است.

انتهای پیام/


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند