کتاب «بازی آغاز شده» رونمایی شد

05:000

کتاب «بازی آغاز شده» که پیرامون روش‌های شناخت و تحلیل بازی‌های کامپیوتری به قلم محمدحسن یادگاری منتشر شده است، در پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری، کتاب «بازی آغاز شده» تألیف محمدحسن یادگاری با حضور نویسنده و مجید سلیمانی‌ساسانی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، حامد نصیری معاون پژوهش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و سید محمدعلی سیدحسینی معاون حمایت بنیاد بازی‌های رایانه‌ای در حوزه هنری رونمایی شد.

«بازی آغاز شده» مرجعی برای دانشجویان

مجید سلیمانی‌ساسانی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در ابتدای این نشست گفت: کتاب «بازی آغاز شده» از سه گانه اصلی مطالعات ارتباطی یعنی مطالعه مخاطب، مطالعه سازمان و  مطالعه متن الهام گرفته است. همچنین به سراغ تحلیل ژانر، نشانه‌شناسی و روایت بازی رفته است و سمت و سویی هم به مطالعات سازمان بازی‌های رایانه‌ای را در نظر گرفته است. از طرفی هم مخاطب و بازی‌کن را نیز مورد توجه قرار داده است.

سلیمانی‌ساسانی افزود: این کتاب می‌تواند به عنوان مرجعی برای دانشجویان ارتباطات علوم اجتماعی استفاده شود.

 

موضوع کتاب کمتر مورد توجه پژوهشگران است

محمدحسن یادگاری پژوهشگر حوزه مطالعات رسانه و نویسنده ایت کتاب نیز در این مراسم گفت: ایده اصلی این کتاب از آنجایی آغاز می‌شود که بازی‌های رایانه‌ای دارای جذابیت‌های خاصی است و بسترهای تعاملی بسیاری را فراهم می‌کند. همچنین در نظر داشتم تا به موضوعی بپردازم که کمتر مورد توجه بوده است و بروز باشد.

یادگاری ادامه داد: کتاب‌هایی که در بازار نشر امروز حوزه فرهنگ اجتماعی و رسانه و ارتباط وجود دارد کمتر از ۵ جلد است که به چنین موضوعی پرداخته باشد. همان چند جلد کتاب هم معمولاً ترجمه هستند و از تألیف خبری نیست.

وی افزود: کتاب «بازی آغاز شده» سعی داشته تا از انسجام و جامعیت خوبی برخوردار باشد. کتاب پیش رو در ۵ فصل با تحلیل‌های به‌روز در سال۹۷ به پژوهشکده فرهنگ و هنر حوزه هنری تحویل داده شده است که به دلیل مشکلات صنعت نشر با حدود دو سال تأخیر منتشر شد.

یادگاری ادامه داد: حوزه بومی‌سازی صنعت گیم نیز یکی از مباحث مطرح شده مهم در این کتاب است که در مقاله‌ای جداگانه هم در همایش تخصصی بنیاد بازی‌های رایانه‌ای ارائه و پذیرفته شد.

نویسنده کتاب «بازی آغاز شده» در ادامه گفت: صنعت بازی و چرخه سازمانی آن مدت‌ها پیش در دنیا کار خود را آغاز کرده است که از سوی نهادهای مربوطه در ایران خیلی جدی گرفته نشده است.

«بازی آغاز شده» منابع دست اولی دارد

سید محمدعلی سیدحسینی معاون حمایت بنیاد بازی‌های رایانه‌ای نیز در این نشست گفت: کتاب «بازی آغاز شده» را می‌توان به عنوان مقدمه‌ای بر حوزه game  دانست؛ چرا که حوزه بازی‌های رایانه‌ای یا دیجیتال بسیار وسیع است.

سید حسینی افزود: بازی‌های رایانه‌ای و یا دیجیتال در حال جذب نسل جدیدی از فناوری‌های رسانه‌ای هستند و این موضوع نشان دهنده آینده مهم آن است.

سید حسینی ادامه داد: همانگونه که نویسنده کتاب در ابتدای این برنامه گفتند، کتاب «بازی آغاز شده» دو سال پیش تألیف شده است و سرعت تغییرات بخش‌هایی از بازی‌های رایانه‌ای و دیجیتال زیاد شده است. به این ترتیب می‌توان کتاب را گسترش بیشتری داد و یا در جلدهای بعدی به موضوعات تازه‌تری در این حوزه پرداخت.

وی ادامه داد: با توجه به منابع دست اولی که این کتاب برای تولید محتوای خود به کار گرفته است می‌توان آن را مورد مناسبی برای آشنایی پژوهشگران حوزه ارتباطات به خصوص بازی‌های رایانه‌ای دانست.

 

عدم اجماع نظر دانشگاه‌ها و دولت بر حمایت از بازی‌های رایانه‌ای

حامد نصیری معاونت پژوهش و حمایت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نیز در این نشست گفت: حدود ۴۰ سال تجربه بازی کردن و حدود ۲۰ سال تجربه ساخت بازی را داریم، اما به اندازه ۱ ساعت هم دانشگاه‌ها و دولت‌های کشور اجماع نظری در مورد حمایت از بازی‌های رایانه‌ای ندارند.

نصیری افزود: بسیاری از مسئولان معتقد بودند که بازی‌های رایانه‌ای دارای تهدیدهایی اجتماعی است که باید مدیریت و با آن آسیب‌ها مقابله شود. در حال حاضر هم بسیاری از مدیران و پژوهشگران به این نتیجه رسیه‌اند که بازی‌های رایانه‌ای فرصتی است که باید از آن به درستی استفاده کرد، اما به محض اینکه وارد عمل می‌شوند مجددا همان برنامه تدافعی قبل را برابر آن اتخاذ می‌کنند.

وی ادامه داد: هر رسانه‌ای دارای تهدیدها و فرصت‌هایی است که در کنار هم معنا پیدا می‌کنند، پس باید به بازی‌های رایانه‌ای هم هر دو مورد را در نظر بگیریم. متأسفانه در بسیاری از موارد تنها تهدیدهای بازی‌های رایانه‌ای دیده می‌شود.

نصیری در ادامه افزود: کتاب «بازی آغاز شده» با توجه به مشکلات پیش روی بازی‌های رایانه‌ای در ایران و نوع برخوردهای سطحی برخی مدیران با آن بسیار به جا و سازنده تولید شده است. کتابی که یادگاری در این مورد نوشته است نقطه آغازی بر ورود به بازی‌های رایانه‌ای است.

معاونت پژوهش و حمایت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ادامه داد: «بازی آغاز شده» دارای ۵ فصل است که در فصل اول بحث جریان‌های مطالعاتی مطرح شده بسیار جذاب است. همچنین در فصل دوم هم مبحث روایت‌شناسی را مطرح می‌کند که حرفه‌ای ترین فصل کتاب است. فصل سوم به کاربران بازی‌های رایانه‌ای می‌پردازد و فصل‌های چهارم و پنجم هم به صنعت و مروری بر فضاهایی موجود در ایران می‌پردازد.

نصیری در پایان گفت: یکی از ویژگی‌های کتاب اشاره به ریشه تاریخی مفاهیم بازی‌های رایانه‌ است. همچنین دغدغه‌مندی ایشان به جامعیت کتاب کمک کرده که هم خوب و هم بد است. جامعیت آن به یک شناخت کلی از وضعیت بازی‌های رایانه‌ای و یا دیجیتال کمک می‌کند، اما ورود به بخش‌هایی از این حوزه که در تخضض مولف کتاب نیست از جذابیت‌های اثر می‌کاهد.

گفتنی است، مراسم رونمایی از این کتاب به صورت برخط از صفحه اینستاگرام @live_rcica.ir پخش شد و هم‌اکنون نیز برای مشاهده علاقه‌مندان در دسترس است.

انتهای پیام/


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند