پرونده ۲؛ هنر در آینه انقلاب | مالک سراج: مقاومت، مبین پایه اصلی انقلاب اسلامی است

03:000

مالک حدپور سراج بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینما معتقد است: انقلاب کشور ما با مقاومت آغاز شد و تا پیروزی ادامه یافت. پس بهتر است به جای انقلاب از واژه مقاومت استفاده کنیم. واژه‌ای که انقلاب ما به نوعی بر پایه آن بنا شد.

به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، چند روز مانده تا ۱۲بهمن‌ماه، سالروز بازگشت امام خمینی(ره) به وطن پس از ۱۵سال تبعید در سال ۱۳۵۷و تداعی‌کننده روزهایی است که بوی پیروزی انقلاب به مشام مردم ایران می‌رسید. روزهایی که دستاوردهای مهم و تأثیرات شگرفی در فرهنگ و هنر کشور داشت. تئاتر و هنرمندانش از متأثران مهم فرهنگ و هنر کشور از رویدادهای انقلاب اسلامی بوده و هستند. تأثیرات انقلاب بر هنر تئاتر را در گفت‌وگو با هنرمندان تئاتر جست‌وجو کردیم.

مالک حدپور سراج بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینما که بیشتر وی را در ژانرهای مقاومت و دفاع مقدس دیده‌ایم در مورد تئاتر انقلاب کشور گفت: انقلاب کشور ما با مقاومت آغاز شد و تا پیروزی ادامه یافت. پس بهتر است به جای انقلاب از واژه مقاومت استفاده کنیم. واژه‌ای که انقلاب ما به نوعی بر پایه آن بنا شد.

سراج ادامه داد: تئاتری که به مقاومت بپردازد یک تئاتر انقلابی است. پس هر نوع تئاتری که به مقوله مقاومت، جنگ و دفاع مقدس به هر شیوه‌ای بپردازد، تئاتر انقلاب است. به این ترتیب باید توجه داشته باشیم که ما گونه‌ نمایشی مجزا به نام تئاتر انقلاب نداریم.

بازیگر سینمایی «روز سوم» افزود: فعالیت‌های پیش از انقلاب، پس از پیروزی آن و دوران هشت سال دفاع مقدس به همراه تمامی سال‌های بعد از جنگ موضوع مورد بحث در هنر انقلابی است. اما آنچه بیش از همه روی مردم ما تأثیر گذاشت جنگ بود. جنگ موجب ساختار جدیدی از دنیای آدم‌های درگیر با خود شد. آدم‌هایی که خواه یا نا‌خواه با این موضوع مواجه شدند. مستقیم و غیر مستقیم آن هم مهم نیست. جنگ نه تنها روی مردمی که در دل شهرهای مرزی در اشغال ارتش بعث عراق تأثیر مستقیم گذاشت، بلکه روی فرزندانی که سال‌ها بعد یعنی در دهه ۹۰ هم به دنیا آمده و می‌آیند هم تاثیر گذاشته است.

وی در ادامه گفت: جنگ نمایان‌ترین شیوه مقاومت و مبین پایه اصلی انقلاب اسلامی است؛ چرا که پایه اصلی انقلاب مقاومت است و جنگ مردم ایران تنها برای دفاع و مقاومت از خودشان بود. فاجعه جنگ فراتر از هر تصور و خیالی است که می‌تواند شکل گیرد. در نتیجه ما برای تولید تئاتر در راستای انقلاب اسلامی می‌توانیم به تعداد جمعیت ایران موضوع جذاب و جدید داشته باشیم. زیرا پس از گذشت سال‌ها از جنگ هنوز پیامدهای مخرب و یا سازنده آن با مردم ایران همراه است.

سراج ادامه داد: تئاتر انقلاب، مقاومت و یا هر نامی که بخواهیم برای آن در نظر بگیریم هم‌اکنون در دوران گذر است. دورانی که برای بهبود به زمان نیاز دارد؛ چرا که هنوز هم افراد خاصی متولی این تئاتر هستند که نگاه سنتی و سلیقه‌ای به تئاتر مقاومت دارند. یا اینکه اتفاق‌های خوبی از سوی هنرمندان تئاتر برای تئاتر مقاومت پیش‌ آمده است، اما همچنان آزادی بیان در این موضوع را نداریم.

وی در پایان گفت: من در دل جبهه‌های جنگ با عراق همراه خانواده خودم زندگی کردم. در حال حاضر متن‌های نمایشی که می‌نویسم به دلیل صلاح و مصلحت‌هایی که برخی مدیران فرهنگی ما اعمال می‌کنند اجازه اجرا پیدا نمی‌کند؛ چرا که به بیان واقعیات پرداخته‌ام. مخاطبان امروز تئاتر ایران به تماشای ناگفته‌ها نیاز دارند. بهتر است تغییر نگاه و شیوه کار در مدیریت تئاتر کشور شکل گیرد.

انتهای پیام/


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند