یک کارگردان تئاتر: هنر انقلاب امروز تبدیل به امر موزه‌ای شده است

05:000

یک نویسنده و کارگردان تئاتر و استاد دانشگاه معتقد است تاثیر و تاثر هنر انقلاب می‌توانسته کارکرد پداگوژیک داشته باشد اما امروز تبدیل به امر موزه‌ای شده است که قدسی و والا و ارزشمند است اما در ارتباط گیری بامخاطب عام خود جذب حداکثری نداشته است.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، میرعلیرضا دریابیگی نویسنده و کارگردان تئاتر و استاد دانشگاه به بهانه برگزاری هشتمین هفته هنر انقلاب و معرفی چهره سال هنر انقلاب حوزه هنری در پاسخ به این سوال که آیا بعد از گذشت ۴۳ سال از پیروزی انقلاب به مکتبی در هنر انقلاب دست یافته‌ایم یا نه، عنوان کرد: واقعیت این است که هم باید بگوییم به مکتبی رسیده و هم نرسیده‌ایم. در حوزه فرهنگ و هنر علاوه بر اینکه مسیری برای هنر انقلاب ساخته باشیم، از بدنه و پیکره چیره و غالب هنر فاصله محتوایی و شکلی گرفته‌ایم.
وی افزود: تأثیر و تأثر هنر انقلاب می‌توانسته است کارکرد پداگوژیک داشته باشد اما امروز تبدیل به امر موزه‌ای شده است که قدسی و والا و ارزشمند است اما در ارتباط گیری بامخاطب عام خود جذب حداکثری نداشته است.
وی درباره تعریف هنر مردمی و متعهد بیان کرد: هم ارز کردن هنر مردمی و هنر متعهد طرح فرضیه و پرسش درستی است. هنر متعهد می‌تواند هنر مردمی هم باشد اما این هنر مردمی خود می‌تواند لایه‌ها و سویه‌های متفاوتی داشته باشد. سویه متفاوت آن اشتراک تجربه گفتمان هنر با مردم، چگونگی قرار دادن هنر در سبد معیشت مردم و… است. یا هنر مردمی می‌تواند هنری باشد که مفاهیم و معانی را به واسطه انتقال نه که تکرار تجربه برای مردم به وجود بیاورد. این که هنر بتواند با سبک‌ها و خوانش‌های خود بر اساس جغرافیای اقلیم وجهه تعاملی با مردم بسازد، هنر متعهد است.
وی خاطرنشان کرد: اساسا ما به جای تعریف کردن نیاز به عمل کردن داریم. باید بستری برای اندیشیدن مردم و مخاطبان ایجاد کنیم. در مواجهه اشتراکی، متر هنر متعهد و هنر مردمی سنجیده و کاربرده می شود.
وی با ارزیابی آینده هنر در ایران عنوان کرد: صحبت در این باره منظر آینده پژوهی بر بنیان‌های موجود و چشم‌اندازها ممکن است. یا این که باید لحاظ کنیم هنر اساسا و فی نفسه به واسطه دارا بودن عنصر خلاقه و آفرینشگری چارچوب‌ها را درمی‌نوردد. اگر علم در ساحت خود چارچوب‌هایی تعیین می‌کند و آن ها را گسترش می دهد، پس هنر هم می‌تواند موضوع شناختی علوم باشد. این خلق کردن حاصل آن درک و دریافت است و می‌تواند مورد مطالعه علم قرار بگیرد. نگاه علمی به هنر مشکلی را در حوزه دانشگاهی ایجاد می‌کند که انگار می‌خواهیم با متر علوم درباره هنر صحبت کنیم. اگر تفاوت زبان‌های هنر و علم را درک کنیم درباره وضعیت آینده هنر در کشورمان بهتر می‌توانیم صحبت کنیم. همچنین مدیران تصمیم‌ساز در همه دستگاه‌های متولی امر فرهنگ و هنر باید این گشودگی را همراه و به موازات هم با انجام امور بایسته هنر و با زنده داشت آن‌ها به شکل موزه‌ای یا با پل زدن به خوانش بنیادین و نظری آن ها مدنظر قرار دهند. همچنین باید به چیزی بپردازند که بستر جدیدی در هنر پژوهی ایجاد می‌کند. در این صورت در سال‌های آینده هنر، محتوای متعهد و والای خود را با شکلی که مخاطب می‌تواند با آن ارتباط برقرار کند، ارائه می‌کند. البته هنر ما چون چراغی راهنمای مردمان در جامعه برای اعتلای آن‌ها است.
وی درباره تاثیر برگزاری هفته هنر انقلاب در حوزه هنری عنوان کرد: در میان مردم و هنرمندان همواره فعالیت‌های تشویقی و پاداش دادن تاثیر مثبتی دارد. همچنان که معرفی چهره سال هنر انقلاب این فرد را به عنوان الگو ممتاز می کند، و با استناد به این فرمایش مقام معظم رهبری که «هر که شهید زندگی کند، شهید می‌شود» یعنی هنرمند انقلابی با نشان شدن و با برند شدن زیست و عملکردش می‌تواند چون آیینه‌ای برای ادامه مسیر مردم باشد. به شرط آن که صرفا به اعطای یک جایزه و یک عنوان منحصر نشود؛ بلکه سیره و زیست او نیز در قالب هنرهای مختلف از پادکست گرفته تا کتب و… برجسته شود. اشتراک تجربه زیسته هنر انقلابی در مواجهه با خلق آثار هنری و زندگی‌اش مثل روایت برای مردمان کارکرد این همانی می‌تواند داشته باشد.
هنر نیاز به مدیریتی دارد که در اولویت باشد. وقتی هنر در سبد معیشت مردم جای داشته باشد-که متاسفانه کرونا در دو سال اخیر ثابت کرد جای اندکی دارد- لازم است متولیان فرهنگ و هنر و دستگاه ها مرتبط به آن اهتمام بورزند. اگر مدیرانی در دولت انقلابی با همین زمینه‌ها هنر انقلاب را تبدیل به فرصت و طرح جامعی کنند که همه هنرمندان در فضاهای کارناوالی شرکت کنند و هنر در دسترس و کنار زندگی مردم قرار بگیرد، می‌توانیم در آینده بر اساس سیاست‌هایی مبتنی بر همین داده‌ها درباره هنر تمدن ساز صحبت کنیم.
وی درباره پیشنهاد یک هنرمند به عنوان چهره سال هنر انقلاب عنوان کرد: انتخاب یک هنرمند به عنوان چهره سال هنر انقلاب بار مسئولیتی را بر دوش او در جامعه حرفه ای می‌گذارد که وقتی یک مدل و الگو را زیست می‌کنیم تبدیل به همان می‌شویم. بنابراین این کار زیبا است اما به شرط آن که بعد از آن رها نشود و برندسازی به طور کامل صورت بگیرد‌ و از او برای انجام پروژه‌هایش در ادامه حمایت کنیم. انقلاب ما اسلامی است و در تعریف آن باید حدود و ثغور اسلامی بودن را مدنظر قرار بدهیم. «انقلاب در خود» و ویران کردن و دوباره ساختن است و خوانش من از فرمایشات مقام معظم رهبری و مطابق با این مقوله در فلسفه دریدا درباره «دی کانتسراکشن» است که ویران ساختن و ساختن همزمان در درون را با خود دارد.
وی در پایان بیان کرد: ای کاش در هفتمین هفته هنر انقلاب اسلامی افزون بر معرفی چهره سال هنر انقلاب، دست کم تا یکسال بعد از او حمایت شود.

انتهای پیام/


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند