هنرمند کردستانی: هنر انقلاب به نظریه‌پرداز نیاز دارد

03:010

شیلان اویهنگی نویسنده ادبیات پایداری معتقد است: با گذشت ۴ دهه از پیروزی انقلاب اسلامی، کمبود نظریه‌پردازانی مسلط به هنر انقلاب در کشور به خوبی احساس می‌شود.

به گزارش ستاد خبری هفته هنر انقلاب، شیلان اویهنگی متولد سال ۱۳۷۰، یکی از جوانان دهه هفتادی استان کردستان است که هر چند سنش به دوران جنگ نمی‌رسد، اما یکی از نویسندگان و پژوهشگران برتر حوزه انقلاب و دفاع مقدس است که تا امروز چندین کتاب در این حوزه نوشته است.

کتاب «سرودهای بی‌تکرار» خاطرات شاعران انقلابی استان کردستان و کتاب «رادیو سنه» خاطرات دکتر بهروز خیریه از آثاری است که به قلم و کوشش این نویسنده توانمند کردستانی و به همت حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است.

اویهنگی دوبار نویسنده برتر جشنواره داستان‌نویسی استان شده است، عنوان پژوهش‌یار برتر در جشنواره ملی تقدیر از پژوهشگران ایرانی و تندیس همایش ملی طراحی المان‌های باغ موزه‌های دفاع مقدس را دریافت کرده است و مقاله برتر کنفرانس ملی از ایثار تا شهادت را نیز کسب کرده است. وی که دانش‌آموخته کارشناسی ارشد ادبیات پایداری است، هم اکنون دانشجوی دوره دکتری ادبیات فارسی است. این پژوهشگر و نویسنده فرهنگ و مطالعات پایداری در خصوص ویژگی‌های هنر انقلابی گفت: هنر انقلابی باید معناگرا باشد.

وی با تأکید بر اهمیت صورت هنر در آثار هنری ادامه داد: آنچه به انقلاب معنا می‌دهد، اندیشه‌ای است که ارزش‌های انقلاب بر آن بنا شده است و این موضوع مهم‌ترین شرط برای شاخص‌گذاری هنر انقلابی است.

نویسنده کتاب «سرودهای بی‌تکرار» تصریح کرد: هنر انقلاب باید جریان‌ساز، خط‌دهنده و تحول‌دهنده در جامعه باشد. هنر انقلاب یک هنر برگرفته از معانی متعالی انقلاب است و در واقع زبان مردمان دردمندی است که ابزاری برای بیان مشکلات خود ندارند و این هنرمند انقلابی است که با آثار خود زبان آنان می‌شود.

وی تعریف هنر برای هنر را در مکتب اسلام و انقلاب یک تعریف اشتباه عنوان کرد و گفت: امام خمینی (ره) ‏در پیامی به زیبایی هنر را تعریف کرده است آنجا که می‌فرمایند «خون پاک صدها هنرمند فرزانه در جبهه‌های عشق و شهادت و شرف و عزتْ سرمایه زوال‌ناپذیر آن‌گونه هنری است که باید، به تناسب عظمت و زیبایی انقلاب اسلامی، همیشه مشام جان زیباپسندِ طالبانِ جمال حق را معطر کند. تنها هنری مورد قبول قرآن است که صیقل‌دهنده اسلام ناب محمدی- صلی الله علیه و آله و سلم- اسلام ائمه هدی- علیهم السلام- اسلام فقرای دردمند، اسلام پابرهنگان، اسلام تازیانه خوردگانِ تاریخِ تلخ و شرم آور محرومیت‌ها باشد».

اویهنگی ادامه داد: هنر انقلاب باید اجتماعی و مردمی باشد و در خدمت پیشرفت جامعه باشد و بتواند با شناخت درست آسیب‌ها و مشکلات جامعه به زیباترین شیوه به دنبال حل مشکل برآید. هنرمند انقلابی آیینه‌ای است برای به تصویر درآوردن چهره جامعه و رفع نازیبایی‌های صورت جامعه تا به شکل مطالبه‌گرانه‌ای در برابر مسئولین جهت اصلاح و رفع نابسامانی‌ها قرار گیرد.

نویسنده کتاب «رادیو سنه» افزود: بعد از انقلاب به‌واسطه تأکید بر تولید اثر هنری در زمینه پژوهش هنر، علی‌رغم فعالیت‌هایی که شده است به شدت دچار ضعف هستیم که باید در این زمینه چاره‌اندیشی شود.

وی تصریح کرد: امروز هنر انقلاب اسلامی‌ اگر بخواهد به‌عنوان ‌یک مکتب هنری مطرح شود، باید در دل خود نظریه‌پردازانی مسلط به هنر انقلاب را پرورش دهد تا این مکتب برگرفته از انقلاب اسلامی به عنوان یک هنر مردمی در جامعه جهانی معرفی و هنرمندان انقلابی بتوانند آثار خود را در سطح جهان ارائه دهند.

اویهنگی معرفی چهره سال هنر انقلاب را یک اتفاق ارزشمند عنوان کرد و گفت: اقدام اخیر حوزه هنری در قرار دادن آرای مردمی به‌عنوان یک معیار ارزشیابی کار پسندیده‌ای است، اما نتیجه‌بخش بودن آن منوط به شناخت جامعه از هنرمندان انتخابی است که این شناخت با حمایت و زمینه‌سازی معرفی آثار هنرمندان در جامعه نمود عینی‌تری پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام/


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند