نشست هم‌اندیشی چالش‌های «جریان تئاتر مردمی بچه‌های مسجد» مازندران برگزار شد

04:0090

در نشست هم‌اندیشی چالشهای تئاتر مردمی بچه‌های مسجد که با حضور مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری مازندران، روسای حوزه های هنری مازندران و گلستان و جمعی از کارشناسان برگزار شد، این رویداد از ابعاد مختلف مورد ارزیابی قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، نشست هم‌اندیشی چالشهای تئاتر مردمی بچه‌های مسجد مازندران عصر سه شنبه ۱۰ خرداد ماه با حضور کورش زارعی در این مرکز که در حاشیه نخستین رویداد آموزشی «محرابیان» برگزار شد و درباره جریان تئاتر مردمی بچه‌های مسجد بحث و تبادل نظر شد.

در این نشست علاوه بر مهدی معصومی گرجی و سید حسام بنی فاطمه (روسای حوزه هنری مازندران و گلستان)، افشین ناظری و سیدمصطفی موتورچی معاون مرکز هنرهای نمایشی و مسئول دفتر تئاتر مردمی بچه‌های مسجد حوزه هنری، یاسر محمودی برنتی و صمد رحیمی کارشناسان هنرهای نمایشی حوزه هنری مازندران و گلستان نیز حضور داشتند.

کورش زارعی با اشاره به اینکه ایجادجریان های هنری انقلابی در رشته های مختلف یک اصل است گفت: باید غفلت های پیشین را جبران کنیم. بویژه در این زمان  که مدیران ستادی حوزه هنری برای ایجاد جریان تئاتر مردمی بچه‌های مسجد، دغدغه مند پای کار هستند.

وی افزود: در کشور ۴۰۰ گروه نمایش مسجدی داریم که امسال به حدود ۷۰۰ گروه خواهد رسید و باید از میان هنرمندان تئاتر مسجد گروههای مختلفی را در رشته های کارگردانی، نویسندگی، بازیگر و …. ترتیبت کنیم.

زارعی با اشاره به اینکه در تربیت نیروی انسانی در بین نمایشگران( طی چشم انداز کوتاه مدت) به دنبال آموزش کاملا حرفه ای نیستیم ادامه داد: هدف اولیه جذب علاقمندان نوجوان و جوان است، اگرچه مربیان باید حرفه‌ای و کاربلد باشند اما هنرآموزان از بین نوجوانان  باشند تا جریانی ارزشمند شکل بگیرد.

سیدمصطفی موتورچی در ادامه این نشست گفت: همواره مسجد محیطی امن و آرام و ارزشمند است و  خانواده ها همیشه با حضور فرزندان خود در مسجد احساس خوبی داشتند و این برای ما یک فرصت است.

وی گفت: متاسفانه دیده می شود که برخی هنرمندان با استعداد با ورود به محیط های ناسالم هنری دچار انحرافاتی می شوند، پس باید به دنبال ایجاد فضایی سالم برای کار هنری و نمایشی بود.

این مسئول جوان هنرهای نمایشی افزود: در نهایت جریان نمایش بچه‌های مسجد به دنبال تربیت هنرمند متعهد و در عین حال تکنیکال و کار بلد، محیطی امن و اخلاقی نمایش و جریانی گسترده و توسعه گرا است. یعنی در خاتمه دوره های چند ساله گروههای مسجدی باید از مسجد خارج شده و وارد عرصه های جدی تر، جشنواره ها و رویدادهای مختلف فرهنگی هنری شوند.

افشین ناظری معاون مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری نیز در دنباله این بحث با اشاره به تدوین سند تحول مرکز هنرهای نمایشی گفت: این سند طی ۹ سال ( سه دوره سه ساله) اهدافی مانند تبیین تفکر و اندیشه نمایش بچه‌ها ی مسجد (در سه گروه مخاطبان، متولیان و گروه اجرایی)، کشف و جذب و تربیت نیروهای جوان و نوجوان، ایجاد جریان های انگیزشی توسط هنرمندان و چهره های برجسته، برگزاری جشنواره و… تا تولید، اجرا و انتشار آثار نمایشی مسجدی را دنبال می کند.

وی ادامه داد: علاوه بر آموزش مربیان، آموزش تخصصی برای کارگردانان، نویسندگان، طراحان صحنه و صدا در نمایش مسجد و ورود هدفمند این افراد به جشنواره گلدسته ها و در انتها جشنواره ملی بچه‌های مسجد در هفته هنر انقلاب با نیروهای آموزش دیده و یک رویداد ملی با چند هزار اجرا در مساجد سراسر کشور و گسترش فعالیت در روستاهای کشور از برنامه های این مرکز می باشد.

رییس حوزه هنری مازندران نیز با اشاره به اثرگذاری زبان هنر در جامعه گفت: هنر خود عامل ایجاد  سمت و سو به جریانات فکری است.

مهدی معصومی گرجی افزود: علاقمندان بسیاری در قشر های مختلف جامعه و اجتماعاتی اعم از مدارس، هیات ها، محافل، انجمن ها و ….حضور دارند و حوزه هنری مازندران به دنبال ایجاد پایگاه های هنری و مردمی در رشته نمایش و حتی سایر رشته ها در  نقاط مختلف استان در شرق و غرب جهت توسعه مردمی و ایجاد سرمایه های انسانی و فرهنگی است که لازمه آن حمایت از سوی مرکز است. ظرفیت‌های خوبی در استان‌ها وجود دارند که هنوز شناخت جامعی از جریان تئاتر بچه‌ها ی مسجد ندارند.

سید حسام بنی فاطمه نیز در بخشی از این نشست با تاکید بر این مسئله که همواره داشتن تخصص هنری در زمینه های مختلف یک اصل بوده گفت: متاسفانه روی تخصصی کردن افراد متعهد چندان کار نشده و نتیجه این کوتاهی امروز مشهود است.

رییس حوزه هنری استان گلستان افزود:  همیشه پس از جذب و پرورش و اوج گیری هنرمندان ممکن است افولی رخ دهد و همیشه جریان و یا شخص هنرمند در اوج نباشد که باید به این آسیب نیز پرداخت.

در ادامه این نشست به بحث هایی مانند توجه به زیست بوم استان و ظرفیت ها و مزیت ها ی استان برای فعالیتهای نمایشی مسجدی، تداوم آموزش، شیوه های تربیت هنرجو، جریان سازی و توسعه، توجه به نسل جوان، تمایز مدرسان مسجدی با دیگر مدرسان نمایشی بحث و تبادل نظر شد.

انتهای پیام/


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند