در دانشگاه سوره برگزار شد؛
نشست تخصصی «جایگاه سردبیر در نمایش رادیویی»

02:160

هشتمین نشست تخصصی با موضوع «جایگاه سردبیر در نمایش رادیویی» به همت دانشکده هنر دانشگاه سوره و همکاری اداره کل هنرهای نمایشی رادیو و رادیو نمایش، به صورت مجازی در سامانه سیباد دانشگاه سوره برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، هشتمین نشست تخصصی با عنوان «جایگاه سردبیر در نمایش رادیویی» از سلسله نشست‌های «تحلیل ساختار، محتوا و جایگاه ادبیات نمایشی در رادیو» با ارائه و سخنرانی استاد ایوب آقاخانی نمایشنامه‌نویس و کارگردان سینما، تلویزیون و تئاتر و با حضور دکتر امیررضا نوری‌پرتو مدیر گروه ادبیات نمایشی دانشکده هنر دانشگاه سوره به عنوان دبیر نشست، به کوشش دانشکده هنر دانشگاه سوره و با همکاری اداره کل هنرهای نمایشی رادیو و رادیو نمایش، روز چهارشنبه مورخ ۲۸ مهرماه، ساعت ۱۶ الی ۱۷ به صورت مجازی در دانشگاه سوره برگزار شد.

در ابتدای جلسه، امیررضا نوری‌پرتو به معرفی ایوب آقاخانی پرداخت و مقدمه‌ای در باب موضوع ارائه کرد.

سپس، ایوب آقاخانی ادامه داد: در نمایشگری می‌توان از رادیو بهره برد و مسئله مهمی وجود دارد که می‌توان در حوزه نقد در نمایش رادیویی وارد شد.

وی درباره سردبیر گفت: در واقع ادیتور به کسی گفته می‌شود که مجموعه ملاحظاتی را بر عهده دارد. باید ناظر جهت‌دهنده وجود داشته باشد و یک نوع هماهنگی میان شاخه‌های مختلف فعالیت در رادیو شکل بگیرد.

وی در این باره اضافه کرد: سردبیر در نمایش رادیویی از نویسنده متن گرفته؛ به این معنا که به نویسنده سفارش متن می‌دهد و نویسنده متن را می‌نویسد. در این میان، سردبیر وظیفه دارد چندین شاخصه را برای خروجی متن نمایش در نظر بگیرد که شامل تأمین اهداف رسانه، تأمین نیازهای مخاطب، توجه به وجه تعلیمی و آموزشی و… است.

ایوب آقاخانی در مورد جایگاه سردبیر اذعان کرد: در جهان، رأس هرم خلاقه نمایش رادیویی تهیه‌کننده است. تهیه‌کننده نمی‌تواند تمام فعالیت‌ها را مدیریت کند؛ به نحوی که اگر دانش آن را داشته باشد، مهارت آن را ندارد.

وی ادامه داد: سردبیر باید ناگزیر اطلاعات و دانشی بیشتر از شاخه‌های دیگر داشته باشد. همچنین، ما در نمایش رادیویی کشورمان بخشی از امور نظارتی را حمل می‌کند. بنابراین، سردبیر ناخواسته در شرح وظایف خود حمل می‌کند و سردبیر باید در حوزه نمایشگری جامع‌الاطراف باشد.

آقاخانی تأکید کرد: در سازمان‌ها و نهادهای مربوطه لازم است سردبیر تربیت شود و پرورش سردبیر به دانش‌ورزی، دانش‌پژوهی و دانش‌اندوزی معطوف است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مدت زمان مناسب و تعداد جلسات تعامل یک سردبیر و نویسنده به بیان نافذ سردبیر و میزان فهم و دریافت ذهنی شخص نویسنده بستگی دارد.

در انتهای جلسه نیز، به تمامی سؤالات علاقه‌مندان در این حوزه پاسخ داده شد.

انتهای پیام/


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند