نشست بررسی تحلیلی تأثیر موسیقی و سرودهای حماسی در اردبیل برگزار شد

04:020

نشست بررسی تحلیلی تاثیر موسیقی و سرودهای حماسی در هشت سال دفاع مقدس با حضور کارشناسان و مسئولان گروه های سرود واحد موسیقی و سرود حوزه هنری استان اردبیل یکشنبه ۱۰ مهرماه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، با آغاز جنگ تحمیلی، موسیقی و نقش مهم آن در روحیه دادن به رزمندگان  و مردم شهرهای در معرض حملات هوایی و اعلام همدردی و تسلیت به خانواده‌های شهدا؛ سه وظیفه و کارکرد مهمی بود که موسیقی را در کانون توجه قرار داد. مقوله بسیار مهمی که ریشه در سال‌های انقلاب و نغمه‌ها و نغمه‌خوانی‌های انقلاب داشت. سرودهای انقلابی و حماسی در دوران دفاع مقدس، به نحو احسن نقش خود را ایفا کردند. برای تبیین این نقش نشستی با موضوع «بررسی تحلیلی نقش موسیقی و سرودهای حماسی در هشت دفاع مقدس» با حضور دکتر مهدی میرزا رسول‌زاده، دکترای زبان و ادبیات فارسی، شاعر و ترانه سرا و امین رسولی کارشناس ارشد رسانه و آهنگساز، جمعی از مسئولین گروههای سرود و اعضای باشگاه سرود حوزه هنری استان اردبیل در این مرکز برگزار شد که مشروح آن در زیر می‌آید.

مهدی میرزا رسول‌زاده در ابتدای این نشست گفت: آفت بزرگ امروز ترانه سرایی اطلاعات محدود شعرای جوان و ترانه سراها است. در سرایش شعر شاخه های فرعی بسیار سخت‌تر از اصل شعر است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه شرایط و مقتضیات زمان در سرودن ترانه و شعر و موثر واقع شدن آن بسیار مهم است افزود: من به عنوان شاعر هر زمان اقدام می‌کنم به سرودن شعری در موضوعی خاص مثل دفاع مقدس، سعی می‌کنم احساس خودم را با فضاسازی و تلنگر، در مسیر موضوع مورد نظر قرار دهم، چرا که معتقد هستم شعر باید جوششی باشد نه کوششی.

این کارشناس اضافه کرد: امروز در تولید آثار هنری به خصوص شعر و ترانه باید توجه ویژه‌ای به ذائقه مخاطب شود و در سرودن تلاش شود مسایل به روز گردد.

مهدی میرزا رسول‌زاده با اشاره به آثار ماندگار موسیقی و سرود هشت سال دفاع مقدس از جمله «ممد نبودی ببینی شهر آزاد گشته» گفت: نگاه برخی از فعالان فرهنگی و متولیان فرهنگی به مقوله فرهنگ بسیار سطحی است و این سطحی نگری سبب ایجاد آسیب‌های اجتماعی و نهایتا از بین رفتن و در خوشبینانه‌ترین شکل آن کم‌رنگ شدن خرده فرهنگ‌های بومی و غلبه فرهنگ سخیف جهانی در مواجه با فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی شده است.

این دکترای ادبیات زبان و ادبیات فارسی افزود: گاهی مواقع در تولیدات هنری متاسفانه با کج سلیقگی مواجه می‌شویم به خصوص در تولید سرود با وجود تلاش‌های ارزنده در تولید متن و کلام در تولید آهنگ از افراد متخصص استفاده نمی‌شود و این سبب می‌شود ترانه با ارزش و پر محتوای تولید شده هم ابتر بماند. پیوست رسانه‌ای و تبلیغاتی برای تولیدات هنری می‌تواند در فراگیر شدن و ایجاد موج کمک شایان توجهی بکند.

در ادامه این نشست امین رسولی، کارشناس ارشد رسانه و آهنگساز و تهیه کننده برنامه‌های رادیویی با بیان اینکه هر ارتباطی آیینی است و هر آیینی ارتباطی دارد، گفت: آیین پر از نمادهای فشرده است.

این کارشناس ارشد رسانه اضافه کرد: متاسفانه در تولیدات هنری و محصولات فرهنگی به ذائقه مخاطب و نیازمندی‌های اجتماعی توجه نمی‌شود و این عامل سبب پس زدن تولیدات هنری از سوی مخاطب می‌شود.

تهیه کننده برنامه‌های رادیویی اظهار داشت: اثری هنری که نتواند دغدغه‌ای از مخاطب را مرتفع کند شانس دیده شدن را نخواهد داشت.

امین رسولی با بیان اینکه جنگ نرم امروز جنگ فرهنگ‌ها، هنرها و رسانه‌ها است؛ نه نبرد سرب‌ها، تفنگ‌ها و هر کشوری وارد این جنگ شود یکی از ابزارهای خود را موسیقی قرار داده است، افزود: متاسفانه بعد از هشت سال دفاع مقدس از ظرفیت ارزشمند موسیقی و سرودهای حماسی به نحو مطلوب بهره‌برداری نشده است.

معاون صدای صدا و سیمای مرکز اردبیل گفت: کار هنری باید جوششی باشد نه کوششی و در واقع مصداق این مثل معروف که آنچه از دل برآید لاجرم بر دل نشیند.

امین رسولی گفت: برای تولید یک اثر هنری موفق که یکی از شاخصه‌های تولیدات موسیقی و سرودهای سال‌های جنگ بود. آثاری همچون تصنیف «کاروان شهید» زنده‌یاد محمدرضا لطفی که شهرام ناظری خوانده، قطعه «سلاح را برگیریم» اثر محمدعلی قدیمی و.. باید تلاش شود فضاسازی موضوعی صورت بگیرد.

این کارشناس ارشد رسانه اظهار داشت: استفاده از هنرمندان متخصص و متعهد در تولیدات هنری و از همه مهم‌تر داشتن پیوست رسانه‌ای و تبلیغاتی برای تولیدات هنری می‌تواند در فراگیر شدن و ایجاد موج کمک شایان توجهی بکند.

رسولی افزود: در سال‌های جنگ اگر اغراق نباشد، هر سرود حماسی کار یک لشکر را انجام می داد. این سرودهای حماسی، هم در تضعیف روحیه دشمن و هم در تلطیف روحیه رزمندگان خودی تاثیر شگرفی داشت. به جرات می‌توان گفت که بُرد و تاثیر سرودها و نغمه‌های حماسی اگر بیشتر از موشک نبود، کم‌تر هم نبود. قابلیتی که امروز هم می‌توان بر روی آن حساب ویژه‌ای باز کرد.

این هنرمند افزود: در هشت سال دفاع مقدس از موسیقی به عنوان یک اسلحه کاربردی قدرتمند استفاده شد. شاید سفر اعضای ارکستر سمفونیک تهران به مناطق جنگی و اجرای برنامه برای رزمندگان و مردم جنگ‌زده یکی از مهم‌ترین رویدادهای موسیقی آن دوران باشد.

انتهای پیام/


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند