محمد سرشار

هفته هنر انقلاب/۲۰
محمدسرشار: عدم رعایت حق مولف؛سدی در برابر پویانمایی داخلی است

03:070

محمد سرشار، مدیر سابق شبکه کودک گفت: به دلیل عدم اجرای حق مولف و عدم رعایت حق کپی‌رایت آثار هنری خارجی به شکل بسیار ارزان وگاهی وقت‌ها رایگان و سرقت شده وارد کشور می‌شوند. این اتفاق نفس پویانمایی داخلی را بریده است.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری به نقل از روزنامه صبح نو، حوزه هنری هر ساله در قالب ویژه برنامه‌های هفته هنر انقلاب از چهره‌های شاخص هنر انقلاب تقدیر می‌کند. این مرکز فرهنگی امشب به خاطر تولید آثار فاخر و جریان‌ساز در حوزه انیمیشن از محمد سرشار تقدیر کرد.

محمد سرشار در حاشیه این برنامه گفت: هنر انقلاب چون نشأت گرفته از حرکت انقلاب اسلامی است، بسیار متأثر از سرعت و تندی و کندی انقلاب اسلامی است یعنی هر موقع که شور ملی و منطقه‌ای انقلاب اسلامی قوی‌تر است، قطعاً بازنمایی‌اش در حوزه هنر انقلاب خیلی پر رنگ‌تر و قوی‌تر دیده می‌شود و هر وقت این حرکت ملی دچار سستی، ضعف و فرود می‌شود طبیعتاً ما آن را در حوزه هنر انقلاب نیز شاهد هستیم.

او افزود: میزان شکوفایی هنر انقلاب در رشته‌های مختلف هنری متفاوت است. ما این شکوفایی را در برخی از رشته‌ها کامل و جهانی می‌بینیم و در بعضی رشته‌ها هم بعد از گذشت ۴۰سال هنوز منتظریم که اتفاق جدیدی بیفتد. به طور خاص ما هنر انقلاب را در حوزه‌های سینما و پویانمایی به شکل قوی می‌بینیم یعنی نه تنها جریان سینما نسبت به قبل از انقلاب به کلی عوض شده و نگاه مردمی و عدالت‌خواهانه بر این عرصه هنری حکمفرما شده است، در عرصه پویانمایی هم این اتفاق میفتد و آرام آرام جوانانی که وارد این عرصه شده‌اند، هنجارها و ارزش‌های انقلاب اسلامی را تبدیل به تصویر می‌کنند و جلو می‌روند.

این تولیدکننده انیمیشن بیان کرد: من خیلی اعتقاد ندارم که در رشته‌های هنری در ابتدا باید یک نظریه‌پردازی برای آن رشته اتفاق بیفتد و بعد آثار خلق شوند یعنی فهم هنرمند و دریافت او از یک نظریه، مکتب یا ایدئولوژی خودش را در قالب یک اثر هنری بازنمایی می‌کند و وقتی به یک تجربه جمعی تبدیل می‌شود از آن اصولی استخراج می‌شود که به عنوان مکتب به نسل‌های بعدی آموزش داده می‌شود و نمی‌شود برای نسلی که الآن هنر را شکل می‌دهند خیلی از نظریه‌پردازی صحبت کرد. ما در صورت لزوم می‌توانیم از تجربیات جدید هنری آنها صحبت کنیم و جلو برویم البته پروسه یاد شده در عرصه سینما طی شده اما هنوز در عرصه پویانمایی کامل نشده است. در این عرصه به دلیل عدم اجرای حق مولف و عدم رعایت حق کپی‌رایت آثار هنری خارجی به شکل بسیار ارزان وگاهی وقت‌ها رایگان و سرقت شده وارد کشور می‌شوند. این اتفاق نفس پویانمایی داخلی را بریده است یعنی ما توقع داریم یک فیلم سینمایی ده میلیارد تومانی داخلی با یک فیلم سینمایی ۱۰میلیارد دلاری خارجی که با مبلغ بسیار کمی دانلود شده است رقابت کند در صورتی که روش عرضه این کالاها با یکدیگر متفاوت است لذا اگر دولت جلوی سرقت از جبهه جهانی تولید خارج از کشور را نگیرد، هنر پویانمایی در ایران رشد نخواهد کرد.

سرشار تأکید کرد: اجرای حق مولف و خرید آثار تولید شده خارجی به قیمت عرف باعث می‌شود که هنرمندان داخلی عرصه پویانمایی بتوانند توانایی‌هایشان را نشان دهند. امروز به شکل رایگان از کاراکترهای خارجی در نوشت‌افزار و پوشاک استفاده می‌شود اما هیچ تولیدکننده‌ای از کاراکترهای ایرانی استفاده نمی‌کند زیرا باید برای این کار هزینه پرداخت کند بنابراین کاراکترهای داخلی نمی‌توانند با کاراکترهای خارجی رقابت کنند.

او ادامه داد: تجربه دیگر کشورها به ما نشان می‌دهد که هنر انقلاب به عنوان یک جریان کنشگر می‌تواند در سطح بین‌المللی موفق باشد یعنی هر چقدر هنرمندان ما پخته‌تر شوند، زبان جهانی را برای بیان یاد بگیرند و کیفیت آثارشان را بالاتر ببرند، افراد بیشتری را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

این تولیدکننده انیمیشن گفت: من اولین بار طرح جایزه هنر انقلاب را نوشتم. آن زمان قرار بود جایزه انقلاب به تجمیع نظر بین هنرمندان رشته‌های مختلف برای انتخاب تأثیرگذارترین اثر سال تبدیل شود. اگر جایزه انقلاب با این روش اهدا شود، هنرمندان پیشکسوت و جوان به فعالیت بیشتر و با کیفیت‌تر در زمینه آثار هنری انقلابی ترغیب می‌شوند.

سرشار در پایان رابطه شهید آوینی و هنر انقلاب را چنین تشریح کرد: شهید آوینی در عرصه‌های نظری و عملی به خصوص در حوزه مستندسازی توانست نشان بدهد که هنر انقلاب مصداق دارد و این مصداق در تراز جهانی قابل بررسی و ارزیابی است. شهید آوینی در زندگی شخصی و هنری‌اش توانست ارزش‌های انقلاب اسلامی را با هم ادغام کند و به نمایش بگذارد.

انتهای پیام/


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند