مجلسی: مدیوم تمبر مدیوم جذابی است/ طراح تمبر باید طراح حرفه‌ای باشد

03:000

مجتبی مجلسی گرافیست معتقد است: تمبر مثل پوستر نمی‌تواند خیلی مخاطب را درگیر کند. اینها محدودیت‌هایی است که طراح باید با آن مواجه شود و کلیشه‌ها را مدیریت کند و از دل آن خلاقیت ایجاد کند.

به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، مجتبی مجلسی گرافیست و دبیر مجمع طراحان انقلاب اسلامی (آیه)، در حاشیه افتتاح نمایشگاه تمبر «یادبود سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی» که در بعدازظهر چهارشنبه 15 بهمن‌ماه در گالری سعدی حوزه هنری اصفهان برگزار شد، در خصوص مزایا و محدودیت‌های طراحی تمبر گفت: طراحان گرافیک مدیوم‌های پرکاربرد زیادی دارند که بنا بر افزایش سفارش کار می‌شود، مثل طراحی جلد، مدیوم پوستر هم مدیوم پرطرفداری است و نمایش زیادی دارد.

وی افزود: مدیوم تمبر مدیوم خیلی جذابی است و البته گرافیک سفارش‌پذیر است و چون برای تمبر سفارش وجود ندارد کمتر به این مدیوم پرداخته شده و کمتر در مورد آن صحبت شده است. این کارگاه اتفاق خوبی بود از این جهت که اولین باری است که به این مدیوم بها داده شده و طراح می‌تواند روی آن فکر و کار کند و به تولید تصویر بپردازد.

این مدرس گرافیک تأکید کرد: هر کار جدید و نو محدودیت‌های خودش را دارد، اگر شرکت پست به عنوان سفارش دهنده تمبر سعی در افزایش سواد بصری خود کند و به سفارش این مدیوم بپردازد، اتفاقات خوبی در این خصوص می‌افتد و ما می‌توانیم بازگردیم به جایگاه بصری قبلی تمبر در جامعه.

وی با اشاره به محدودیت‌های مدیوم تمبر خاطرنشان کرد: یکی از محدودیت‌های مدیوم تمبر این است که از هر تکنیکی نمی‌توان در آن استفاده کرد، در ترکیب‌بندی و لِی اوت، ایده‌پردازی و … در تمبر خیلی کلیشه‌ای برخورد می‌شود. تمبر مثل پوستر نمی‌تواند خیلی مخاطب را درگیر کند. اینها محدودیت‌هایی است که طراح باید با آن مواجه شود و کلیشه‌ها را مدیریت کند و از دل آن خلاقیت ایجاد کند. طراح تمبر باید طراح حرفه‌ای باشد و با تمامی تکنیک‌ها آشنایی داشته باشد و همه قالب‌ها را تجربه کرده تا بتواند تمبر خوبی طراحی کند.

تمبر گویای هنر زمانه خویش است

حامد مغروری طراح و گرافیست نیز در حاشیه این نمایشگاه گفت: یکی از مدیوم‌های رسانه‌ای ماندگار تمبر است و تمبر گویای هنر زمانه خویش است.

وی در خصوص ارزش تمبر بیان کرد: تمبر گویای هنر و وقایع زمانه خود و حال و هوای اجتماعی جامعه است، ارزش طراحی تمبر کمتر از طراحی یک پوستر نیست و ماندگاری تمبر خیلی بالاتر از یک پوستر است، تمبر به ثبت ملی در یک ارگان ملی (پست) می‌رسد و به نام یک واقعه و طراح ثبت می‌شود ولی پوسترها ثبت نمی‌شوند، یکی از مدیوم‌های رسانه‌ای ماندگار تمبر است.

مغروری با توجه به مناسبتی بودن تمبر اظهار داشت: تمبر یکی از استنادات تاریخی است، وقتی آلبوم تمبر را ورق می‌زنید تاریخ کشور را با کمک مناسبت‌ها به صورت خیلی سریع و کلی مرور می‌کنید و قطعاً تمبرها یادآور مناسبت‌های تاریخی کشورها هستند.

وی در پایان در خصوص جایگاه امروزی تمبر عنوان کرد: اتفاقی که در این چند سال اخیر افتاده این است که ما هنر واقعی ایران را در تمبرها مشاهده نمی‌کنیم. ما سفارش برای طراح حرفه‌ای تمبر نداریم؛ در حالی‌که ما از هنرمندان بسیار قوی بهره‌مندیم که می‌توانند در این راستا فعالیت کنند، در این زمان در تمبرها شاهد هنر ایرانی اصیل نیستیم؛ در حالی‌که تمبرها قرار است بشود تاریخ ما، ما با برگزاری این نوع کارگاه‌ها و نمایش آثار آن می‌خواهیم بگوییم ما توانمندیم و باید به تمبرها به عنوان اوراق بهاداری نگاه کنیم که تاریخچه این ایام را بعداً ثبت می‌کنند و چه بهتر که این ثبت با جلوه‌ای زیبا اتفاق بیافتد.

انتهای پیام/


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند