اولين كارگاه آموزشی سوگواره «ده» برگزار شد؛
كشف استعدادها برای خلق داستان‌‌های كوتاه

04:000

اولين كارگاه آموزشی سوگواره «ده» با موضوع داستان كوتاه و با تمركز بر بحث تكنيك در داستان‌نويسی با حضور محمدرضا خردمندان، كارگردان و فيلمنامه‌نويس در سالن صفارزاده برگزار شد.


به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، اولين كارگاه آموزشی سوگواره «ده» با حضور علاقمندان به حوزه داستان برگزار شد. مدرس اين كارگاه، محمدرضا خردمندان، كارگردن و فيلمنامه‌نويس با اشاره به اينكه موضوع كارگاه كشف داستان كوتاه كوتاه است، گفت: در كار هنری و خلق يك اثر چيزی كه در اولويت قرار می گيرد، كشف است. كشف يك زاويه ديد.

وی با بيان يك مثال ادامه داد: زنبور عسل برای رسيدن به گل‌ها و پيدا كردن آنها گاهی بايد كيلومترها پرواز و جست‌وجو كند. به صورت علمی ثابت شده است كه زنبور پس از پيدا كردن گل و جمع آوری شهد، در هنگام بازگشت گويی رقص‌كنان برمی گردد و نحوه پرواز او با زمانی كه به دنبال گل می گشت، متفاوت است. اين ماجرا دو دليل دارد؛ اول اينكه خوشحال است كه گل‌‌ها را پيدا كرده و دوم اينكه با اين حركت به ديگر زنبورها نشان می دهد كه محل گل‌ها را كشف كرده و در حقيقت كشف خود را با آنها به اشتراك می گذارد و اين همان كاری است كه هنرمند انجام می دهد.

وی اظهار داشت: قصه‌ها موجودند. تمام اتفاقاتي كه هر روز در اطراف شما می افتد، در دل همه‌شان يك داستان نهفته است و مسئله اصلی چگونه روايت كردن آنهاست و اين همان چيزی است كه از شما يك كاشف و داستان‌نويس مي‌سازد.

در ادامه و پس از بيان مباحث اوليه، كارگاه آموزشی به صورت عملی ادامه يافت و شركت‌كنندگان به خلق داستان‌هايی كوتاه از موضوعاتی پرداختند كه در كارگاه مطرح شده بود.

سوگواره «ده» به دنبال چيست؟

مولود توكلی دبير سومين سوگواره «ده» می گويد: يكی از برنامه‌هايی كه بانوی فرهنگ تدارك ديده برای اينكه بتواند استعدادهاي مختلف را در اقصی نقاط ايران شناسايی كند و آنها را برای خلق آثار قوی تر پرورش بدهد، برگزاری سوگواره «ده» بود. تا كنون دو دوره از سوگواره «ده» برگزار شده و امسال قصد داريم سوگواره سوم را با كيفيت بالاتر برگزار كنيم.

وي ادامه داد: قبلاً و در سوگواره‌های يك و دو، يك سری كلاس آموزشی برگزار می شد، اما در سوگواره سوم به اين نتيجه رسيديم به خاطر اينكه آن را قوی تر برگزار كنيم و آثار قلمی قوی تر در آن خلق شود، كلاس‌های آموزشی منسجم‌تر برگزار كنيم. چه در بحث تكنيك و چه در بحث محتوا. امروز هم قرار است اولين كارگاه آموزشی سوگواره برگزار شود كه كارگاهی يك روزه است و تمركزش در بحث تكنيك است و می خواهد به لحاظ فنی نويسندگان را يك قدم به جلو ببرد تا بتوانند آثاری بيافرينند كه به لحاظ تكنيكی قوی تر باشد. مدرس اين كلاس هم آقای محمدرضا خردمندان است كه اشراف خوبی به حوزه تصورير دارد و يكی از اهدافمان اين است كه آثار بچه ها جز اينكه مكتوب باشد، قابليت تصويری شدن هم داشته باشد. يعنی اگر بخواهيم از آنها انيميشن و موشن بسازيم، بتوانند اين قابليت را داشته باشند.

توكلی نحوه برگزاری كلاس‌‌ها را نيز اينطور توضيح داد: كلاس‌ها هم به صورت حضوری است و هم مجازی برگزار می شود تا بقيه علاقمندان كه خارج از پايتخت هستند يا اينكه به هر دليل امكان حضور ندارند بتوانند از آن استفاده كنند و در حقيقت فرصت آموزشی برابر برای همه آنها وجود داشته باشد.

دبير سومين سوگواره «ده» در پاسخ به اين سئوال كه كارگاه‌ها و كلاس‌های ديگر در چه زمينه‌ای تشكيل خواهند شد، گفت: ما يك سری جلسات و اتاق فكر داشتيم تا به اين نتيجه برسيم كه با كدام اساتيد، كلاس‌ها را پيش ببريم. در نهايت نيز قرار شد با يك سری اساتيد امسال همكاری داشته باشيم و با آنها به توافق رسيده‌ايم و قرار است بيايند هم در بحث تكنيك و هم محتوي به بچه ها آموزش دهند.

وی همچنين درباره موضوعات كارگاه‌ها و كلاس‌ها می گويد: در بحث محتوا می خواهيم در واقع حماسه بزرگ كربلا را يك بار ديگر و با يك نگاه ديگر ببينم و بتوانيم روايتگر كامل و صحيح و دقيقی باشيم از آنچه اتفاق افتاده و تا به افرادی كه در زمان فعلی زندگی و با هويت خاص شيعه ايرانی زندگی می کنند بتوانيم از حماسه كربلا برداشت دقيق‌مان را ارائه دهيم. بنابراين كلاس هايی كه داريم يك بخش شناخت مباحث تاريخی و يك بخش تحليل آن واقعه است و در بحث تكنيك هم هدفمان شناسايي عناصر مختلف داستان است كه بايد استفاده شود. تمركز ما در سوگواره «ده» داستان كوچك يا به عبارتی داستان كوتاه (مينيمال) است و در واقع عناصر مختلف داستان را در قالب اين فرم از داستان مي آوريم.

انتهای پیام/


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند