طاهرزاده: در خصوص درک هنر خلأ داریم

07:000

اصغر طاهرزاده اندیشمند اسلامی در آیین رونمایی از کتاب «شهود و زیبایی و خلق اثر هنری» گفت: هنرمند نگاهش به عالم از درون خویش است و عالم را از وجه زیبایی می‌بیند و می‌نگارد و باید برای هنرمندانی که جلوه حضور از آنان گرفته شده است، غمگین بود.
به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، کتاب «شهود زیبایی و خلق اثر هنری» در ساعت 17 روز سه‌شنبه 14 بهمن‌ماه در سالن سعدی حوزه هنری اصفهان، در میان جمعی از علاقه‌مندان و اهالی هنر و فلسفه با حضور استاد اصغر طاهرزاده اندیشمند اسلامی، استاد محسن سلیمانی خوش‌نویس و سید مهدی امامی‌جمعه نویسنده کتاب، رونمایی و بررسی شد.

این کتاب یکی از کتاب‌های منتشر شده توسط حوزه هنری استان اصفهان است که در 490 صفحه تألیف شده است و به چگونگی خلق یک اثر هنری از مرحله شهود تا مرحله خلق اثر هنری می‌پردازد و طی این مرحله را با تعمیم در تمامی هنرها شرح می‌دهد.

تحقیق و نگارش این کتاب چهارسال به طول انجامیده و نگارش آن از اوایل دهه نود آغاز شده و در سال 98 منتشر شده است.

در این مراسم مجتبی شاهمرادی رئیس حوزه هنری استان اصفهان گفت: امیدواریم این برنامه فتح باب حضور مستمر استاد طاهرزاده در برنامه‌های حوزه هنری باشد.

وی افزود: این کتاب پس از طی مراحل دشوار به چاپ رسیده است و امیدواریم انتشار چنین کتاب‌هایی به فهم درست هنر کمک کند.

شاهمرادی تصریح کرد: امید دارم فجر فاطمی امسال در سال آینده با فرج آقا امام زمان(عج) به یک فجر مهدوی تبدیل شود.

این کتاب نگاهی به نیمه پنهان هنر دارد

سید مهدی امامی‌جمعه نویسنده کتاب «شهود زیبایی و خلق اثر هنری» گفت: هنرمند لازم است بداند خاستگاه هنر چیست و اگر هنرمند بداند شأن هنری انسان بسیار والاست، انتظارش از خودش و اثرش بالا می‌رود.

وی ادامه داد: ایده کلی که روح کتاب را تشکیل می‌دهد، هنر در عالم انسانی ذیل هنر ربوبی است؛ یعنی همانطور که در عالم ربوبی هنر و فرآیند هنری جریانی از نگاه تا تصویر است، همان هم در عالم انسانی رخ می‌دهد.

دانشیار فلسفه دانشگاه اصفهان خاطرنشان کرد: آفرینش الهی که بی‌پایان است و ادامه دارد، فرآیندی است از نگاه تا تصویر. در حکمت و فلسفه ما، از تصویر با عنوان حضرت تصویر یاد شده است و صورت و تصویر محل ظهور اسماء حق تعالی است.

وی با اشاره به سخنان ملاصدرا گفت: خداوند که اول خالق تصویر است به انسان نیز این قدرت یعنی خلق تصویر را داده و در انسان هنر را به ودیعه گذارده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به نیمه پنهان و نیمه آشکار هنر ادامه داد: ما سعی کردیم در این کتاب نگاهی به نیمه پنهان هنر داشته باشیم، اما من از بیرون به هنر نگاه کردم زیرا من از هنر بهره‌ای ندارم و از درون هنر نمی‌توانم به هنر نگاه کنم.

وی تصریح کرد: در این کتاب از نظرات حکمای زیادی مانند ملاصدرا، علامه طباطبائی، نیچه، یونگ، داوینچی و … بهره گرفته‌ایم.

این کتاب دایره‌المعارف فکری هنر است

استاد اصغر طاهرزاده اندیشمند اسلامی ضمن توصیه به اهالی هنر و علاقه‌مندان برای خوانش این کتاب گفت: من ده روز هر روز ده ساعت این کتاب را مطالعه کردم و به نظرم رونمایی از چنین کتابی یک کار بزرگ است که می‌توانند برای یک اثر انجام دهند. این کتاب به ما می‌گوید باید به هنر برگردیم با شناخت از هنر و هنرمند.

وی با اشاره به نداشتن روح در برخی از کتاب‌ها تأکید کرد: برخی کتاب‌ها فقط جمع‌آوری مطالب است، اما با شناختی که از آقای امامی‌جمعه دارم، این اثر دایره‌المعارف فکری در مورد هنر است.

وی تصریح کرد: ما در خصوص درک هنر خلأ داریم، هنرمندان ما هنر قدسی را نمی‌فهمند و مذهبیان ما هم هنر را درک نمی‌کنند. هنر از هستِ انسان طلوع می‌کند و زبان هستی است که آزاد است از هرگونه نمانیدن خود هستی.

این دانشمند اسلامی خاطرنشان کرد: نکته مهم این کتاب این است که انسان باید به نگاه عمیق زیبایی‌شناسی برسد.

وی با اشاره به اینکه یکی از قسمت‌های خوب کتاب بحث خیال است گفت: هنر ما را نسبت به اثر هنری به یگانگی می‌رساند و اگر بخواهیم به حیات هنری خود برگردیم نمی‌توانیم نسبت به هنری که ما را به شور می‌آورد غافل باشیم.

طاهرزاده تصریح کرد: ما درونی داریم که باید به موجی وصل شود که همان دریای بیرونی هنر است، ما اینجا زمین‌گیر شده‌ایم و بودِ خود را دنبال نمی‌کنیم. شما همواره در دریای وجود هستید و انسان همواره خواهان رفتن به فراسوی خود است.

وی ادامه داد: عامل ارتباط با اثر هنری مثل موسیقی، ابنیه، نقاشی یا هر اثری این است که وقتی با اثر هنری مواجه می‌شوید به چه چیزی می اندیشید، اثر هنری در واقع مواجه با چیزی است که هنرمند را به این ورطه کشانده است. همچنین وقتی با اثر هنری روبه‌رو می‌شوید با سعه وجودی خود روبه‌رو شده‌اید و عالمی به رویتان گشوده می‌شود که فتوحی را با خود می‌آورد.

وی با اشاره به بخش‌هایی از کتاب که در مورد نیچه است گفت: نیچه معتقد است هنر، آری گفتن به جهان است و زندگی را آشکار می‌کند و انسان آغوش خود را به روی زندگی باز می‌کند.

وی افزود: هنرمند نگاهش به عالم از درون خویش است و عالم را از وجه زیبایی می‌بیند و می‌نگارد و باید برای هنرمندانی که جلوه حضور از آنان گرفته شده است غمگین بود.

وی اظهار داشت: امروزه مشکل ما مذهبیون این است که می‌خواهیم نمرده بمیریم، ما شور زندگی و حیات فعلی که باید با سعه وجود خود در آن باشیم گم کرده‌ایم.

طاهرزاده با اشاره به اینکه با تفکر فلسفی ملاصدرا می‌توان پرواز کرد گفت: یک زمانی می‌خواستید انقلاب کنید تا شاه برود، اما اکنون افقی چون حاج قاسم سلیمانی روبه‌رویتان است.

پس از سخنان استاد طاهرزاده، جلسه پرسش و پاسخ در خصوص کتاب «شهود زیبایی و خلق اثر هنری» با حضور استاد محسن سلیمانی برگزار شد.

محسن سلیمانی خوش‌نویس مطرح اصفهانی جایگاه فلسفه را جایگاه اندیشیدن دانست و با اشاره به قسمت‌هایی از کتاب سؤالات خود را مطرح کرد و گفت: آیا در آفرینش تکرار داریم یا نه؟ و تکرار چیست؟ و ثابت و متغیر به چه معناست؟ و آیا همه اینها وابسته به دستگاه ادراکی ماست؟

سید مهدی امامی‌جمعه نویسنده کتاب در پاسخ به این سؤال گفت: بحث تکرار بحث مهمی در زیبایی‌شناسی است و هنر انسانی ذیل هنر ربوبی است که به همین بحث تکرار منتهی می‌شود. ملاصدرا بر اساس اصالت وجود توانست ثابت کند در وجود مشارکت وجود ندارد، فقط ماهیت مشارکت دارد. خداوند ابداع را در انسان هم به ودیعه گذاشته و همین جاست که در عالم انسانی چیزی به اسم هنر متجلی می‌شود.

مدرس فلسفه دانشگاه اصفهان در خصوص ثابت و متغیر نیز گفت: برخی چیزها مانند خداوند و ملکوتیان ثبوت دارند و شأنشان حرکت نیست، اگر هنرمند بخواهد چیزی را مکرر تولید کند این اثر هنری نیست و یک خط تولید است. در خلق اثر یکه بودن آن مهم است و شاید ریتمی با تکرار داریم که ارزش زیبایی شناختی آن کاسته می‌شود.

امامی‌جمعه در پاسخ به اینکه بحث‌های نظری چه منفعت و ضرورتی در عالم هنر دارد، تصریح کرد: در کتاب به این پرداخته شده است و زیبایی و هنر را نمی‌توان در چهارچوب محصور کرد، ذات هنر خلاقیت است و از طرفی هنرمند در عالم زندگی می‌کند و اصول و قواعد زندان هنرمند نیستند، بلکه هنرمند همان‌ها را مبانی خلاقیت خود قرار می‌دهد. هنرمند لازم است بداند خاستگاه هنر چیست و اگر هنرمند بداند شأن هنری انسان بسیار والاست، انتظار هنرمند از خودش و اثرش بالا می‌رود.

گفتنی است، اجرای این برنامه را محمدمهدی شیخ صراف بر عهده داشت.

 

انتهای پیام/


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند