شرکت‌کننده در بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی:
صحنه تئاتر بهترین راه برای آشنایی نسل جوان و ملل مختلف با آیین‌ها و سنت‌های ایران زمین است

03:0080

ثریا امینیان کارگردان استان چهارمحال و بختیاری شرکت‌کننده در بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی، حفظ ارزش‌های آیینی و سنتی را از وظایف خطیر دست‌اندرکاران حوزه فرهنگ و هنر دانست.
به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، کارگردان نمایش «راز عروسک» تولید حوزه هنری چهارمحال و بختیاری شرکت‌کننده در جشنواره بیستم نمایش‌های آیینی سنتی عنوان کرد: یادآوری ارزش‌ها و اندوخته‌های اخلاقی گذشتگان که در حال فراموش شدن است به نسل نو اتفاقی است که باید در دستور کار هنرمندان عرصه هنر تئاتر به خصوص نویسندگان قرار گیرد.

امینیان اظهار داشت: این اولین حضور من در جشنواره آیینی سنتی است و انتقادی از جشنواره بیستم دارم و آن این است که چرا در شرایطی که اکثر سالن‌های نمایش باز شده و با تماشاگر کارها به اجرا در می‌آیند، جشنواره‌ای با این وسعت و امکانات باید به صورت غیرحضوری برگزار شود.

وی یادآور شد: تنها محل برای تبادل نظرها و تولید آثار در تئاتر شهرستان، که محروم از اجراهای عموم رضایت بخش به لحاظ استقبال مخاطب عام به‌خاطر نبود امکانات تبلیغی مناسب و … است، جشنواره‌ها هستند و مسئولین باید توجه ویژه‌ای به این مقوله داشته باشند. آسیب‌ها را بشناسند و به برطرف کردن آنها همت بگمارند. بدون شک جشنواره اگر به صورت حضوری برگزار شود، محملی برای تبادل نظر و پیشرفت هنرمندان خواهد بود.

این کارگردان استان چهارمحال و بختیاری حمایت از نویسندگان بومی و اجراهای عمومی را مهم‌ترین موضوع مهم در تئاتر شهرستان‌ها دانست و گفت: مسئولین بیشترین کمک را با حمایت خود از این هنر می‌تواند بکنند و باید زمینه‌ای فراهم کنند تا گروه‌هایی که در این دوران پاندمی با زحمت و با دردسر روی صحنه رفته‌اند، امکان اجرای عموم داشته باشند و اجرای آنها به جشنواره ختم نشود.

کارگردان نمایش «راز عروسک» افزود: «راز عروسک» نوشته داوود فتحعلی بیگی است که بر اساس قصه‌ای از کتاب طوطی‌نامه به رشته تحریر درآمده است؛ طوطی‌نامه به قلم ضیاءالدین نخشبی نویسنده قرن هشتم دارای ۵۲ داستان است که منشأ هندی دارند و از ادبیات سانسکریت گرفته شده‌اند.

وی اظهار داشت: قصه نمایش «راز عروسک» بسیار ساده و در عین حال سهل و ممتنع است. در طی این قصه توسط خراط و خیاط و زرگر و قلندر عروسک‌چوبی ساخته می‌شود و و جان می‌گیرد و در قالب یک دختر بسیار زیبا تمثیلی از هوای نفس یا همان نفس اماره آدم‌های نمایش می‌شود؛ آرزوهای معنوی آنها تحت‌الشعاع خواسته‌های مادی و زمینی قرار می‌گیرد و این دو مقوله به شکلی نمایشی و دراماتیک با هم به قیاس در می‌آیند. نمایش در اصل یک آزمون شخصیت‌شناسی را در چهارچوب موضوع و ساختار قصه‌ای زیبا به نمایش می‌گذارد.

امینیان در پاسخ به این سؤال که چرا نمایش «راز عروسک» را برای اجرا انتخاب کرده گفت: به طور معمول کارگردان با توجه به شرایط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه و با انگیزه‌های روحی، روانی و با توجه به قدرت کارگردانی خود و امکانات اجرایی و توان بازیگران و گروه، نمایشنامه خود را انتخاب می‌کند، زمانی که من این نمایشنامه را انتخاب کردم، ضمن در نظر داشتن این فاکتورها به دنبال متنی بودم که برای مخاطب نوجوان جذاب باشد و به نظرم فضا و حرف این نمایشنامه مناسب آمد، استفاده از آیین و سنت در این نمایشنامه مزید بر علت بود.

کارگردان نمایش «راز عروسک» بزرگ‌ترین چالش خود در این اجرا را کمبود امکانات فنی دانست و افزود: تئاتر، هنر زنده است و نباید از این موضوع غافل شد. و امیدوارم دست‌اندرکاران جشنواره آیینی سنتی شرایطی را برای اجرای زنده تئاترهای این جشنواره در تهران فراهم کنند.

گفتنی است، نمایش «راز عروسک» از گروه تئاتر آرام شهرکرد و تولید واحد نمایش حوزه هنری چهارمحال و بختیاری به کارگردانی ثریا امینیان در بخش مرور ۱۴۰۰ (یادواره زنده‌یاد استاد سعدی افشار) در بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی حضور دارد.

انتهای پیام/


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند