شاهمرادی: در جنگِ روایت‌ها دستِ بالا را داریم

07:000

شورای اداری حوزه هنری استان بوشهر، با حضور محمدجواد شاهمرادی، رئیس اداره پایش و تعالی معاونت راهبری استان‌های حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، در این نشست، ابتدا امید پارسایی‌فر، رئیس حوزه هنری استان با تبیین ظرفیت‌های فرهنگی بوشهر، گزارشی اجمالی از فعالیت‌های این مرکز در شش ماه نخست سال ارائه کرد. پس از آن، کارشناسان و مسئولان واحدهای مختلف حوزه هنری استان بوشهر در فضایی صمیمانه به ارائه گزارش عملکرد و ذکر دغدغه‌های حرفه‌ای خود پرداختند.

در این نشست، شاهمرادی ضمن ابلاغ سلام و خداقوت معاون محترم راهبری استان‌ها آقای مرادی بیناباج به رئیس و همکاران حوزه هنری استان، با تأکید بر نقش و جایگاه محوری و ویژه مراکز استانی در نقشه تحول حوزه هنری کشور گفت: حوزه هنری کشور، چیزی جز مراکز استانی‌اش نیست؛ کما این‌که نمی‌توان ایران را بدون تک‌تک سی‌ویک استانش تصور کرد.

وی افزود: مراکز استانی، در دوران نوین مدیریت حوزه هنری، محورهای اصلی تحول و پرچمداران هنر انقلاب در پهنه زیست‌بوم به شمار می‌آیند.

شاهمرادی با اشاره به تنوع اقلیم‌های فرهنگی، تکثّر را در عین پایبندی به ارزش‌ها و شاخصه‌های هویتی مشترک، مایه غنا و نشانه ظرفیت فراگیر هنری مناطق مختلف ایران دانست و گفت: در این رنگین‌کمان فرهنگ‌ها، از هرکدام از مراکز استانی انتظار می‌رود که ابتدا ابعاد مختلف زیست‌بوم فرهنگی خود را شناسایی کنند و سپس با توجه به مزیت‌های نسبی استان، ظرفیت‌های بالقوه استان و آسیب‌های اجتماعی و مسائل اولویت‌مند استان، در نقش قرارگاه هدایتگر و نقطه اتصال ارکان مختلف شبکه هنرمندان استان، با کمک مجموعه‌های مردمی و با نگاهی خلاقانه، هنر مطالبه‌گر و انگیزه‌بخش و امیدآفرین را به خدمت اهداف تمدنی انقلاب اسلامی درآورند.

وی ادامه داد: کار اول حوزه هنری در مراکز استان‌ها، مدیریت راهبردی هنر و کسب مرجعیت هنر انقلاب در استان است و از همین رو استفاده از هنرمندان بومی و جلب مشارکت‌های مردمی و سازمانی از ارزش‌های فرهنگ سازمانی حوزه هنری محسوب می‌شود؛ امری که در کنار بدعت‌های خلاقانه در عرصه تولید و عرضه، می‌تواند محدودیت منابع انسانی و مالی را هم تا حد قابل توجهی پوشش دهد.

شاهمرادی با مذمت هنر بی‌درد و تجملی و تفننی و خنثی و بی‌طرف و فاقد مختصات زمانی و مکانی، هنر مسئله‌مند و موضع‌مند مردم‌مایه و مردم‌پایه را هنر واقعی انقلاب نامید و ادامه داد: این انقلاب از روز نخست نهضت، انقلاب مردم محروم بوده و پروسه تمدنی انقلاب اسلامی تا حصول اهداف موعودش نیز بر اساس مطالبات و ارزش‌های مستضعفان به پیش خواهد رفت؛ طبعاً هنری که منعکس‌کننده این ارزش‌ها و آرمان‌ها باشد، هنری که بر هویت بومی و دغدغه‌های اصیل بحق و ارزش‌محور دینی و ملّی همین مردم بنا شود، مخاطب هم خواهد داشت و توسط خود مردم دست به دست و سینه به سینه خواهد رفت.

وی توجه به تنوع صنوف و اقشار و سنین و قومیت‌ها و زبان‌ها و مذاهب مخاطبان هنر و نیازهای متنوع و روزآمد آنان را از همان بدو برنامه‌ریزی برای تولید هنری، ضامن توفیق و گسترش نفوذ تولیدات در قلوب دانست و گفت: باید هنر را از قفس کتاب‌ها و تالارها آزاد کنیم و به میان مردم ببریم. دانشگاه و مدرسه و مسجد و میدان و خیابان، صحنه اصلی ظهور و بروز هنر انقلاب بوده و هستند. هنر انقلاب و هنر اصیل این مملکت، همیشه با ابتکارهای چریکی هنرمندان کوچه‌پس‌کوچه شهرستان‌ها خلق شده و به پیش رفته، نه توسط هنرمندان اتوکشیده بالاشهر پایتخت.

رئیس اداره پایش و تعالی معاونت راهبری استان‌ها ضمن تأکید بر نقش هویت‌ساز هنر، بالیدن نسل‌های آتی به استان و کشور خود را منوط به برجسته‌سازی و تبیین هنری شاخصه‌های هویتی دانست و گفت: ما وظیفه داریم با ثبت تاریخ شفاهی پیشرفت‌ها و شناساندن الگوها و قهرمانان گمنام استان خودمان، کاری کنیم که نسل‌های آتی به بوشهری بودن خودشان ببالند و با افتخار، خود را بوشهری و ایرانی بنامند و راه روشن امروزیان را فردا ادامه دهند.

شاهمرادی وظیفه حوزه هنری را به عنوان یک نهاد غیردولتی و انقلابی، ورود به کارهای بر زمین مانده عنوان کرد و افزود: هر جا که از نظر فرهنگی و هنری کم‌کاری صورت پذیرفته، ما به عنوان متولیان هنر انقلاب به سهم خودمان مسئولیم. فرهنگ، پایه اقتصاد و سیاست و مسائل اجتماعی است و ما موظفیم برای بیان هنری دغدغه‌های مردم که همه در راستای اهداف بنیادین انقلاب اسلامی است، زمینه‌سازی کنیم.

وی با اشاره به مشکلاتی از قبیل جذب کارکنان غیربومی در صنایع نفت و گاز استان علی‌رغم بیکاری نیروی کار بومی، فقدان بسترهای مناسب گذران اوقات فراغت شهروندان، نبود شریان‌های توزیع عادلانه محصولات هنری، مهاجرت نخبگان از استان و… همین موارد را از دستمایه‌های ورود هنر به عرصه اجتماعی استان دانست و وظیفه حوزه هنری استان را رشد دادن هنرمندان مستعد در فرآیندهای تربیتی عملیات‌محور و کمک به مطرح شدن هنرمندان شاخص استان در عرصه ملی و بین‌المللی عنوان کرد و گفت: کشف استعدادهای هنری تازه آغاز ماجراست؛ باید در گستردن ارتباطات هنرمندان، وصل کردن هنرمندان به هم و هم‌افزا کردن آنان، کمک به شکل یافتن نحله‌ها و جریان‌های هنری، و جا انداختن هنرمندان در اتمسفر چندبعدی هنر کشور در کنارشان ماند و حمایت از آنان را تا چهره شدن و کسب استقلال هنری ادامه داد، زیرا مهم‌تر از حمایت مالی از هنرمندان، نشان دادن راه ماهیگیری در دریای اقتصاد هنر به آن‌ها و استفاده از برند و اعتبار و تعاملات حوزه هنری برای توزیع و ترویج بهتر آثار آن‌هاست.

شاهمرادی همکاران حوزه هنری استان را به خودباوری فراخواند و گفت: باور حقیقی نهاد فرهنگی ما این است که نمی‌توان در تهران نشست و برای مراکز استانی نسخه واحد پیچید. ما حوزه هنری را در شکل آرمانی و مطلوبش محور همه تحولات هنری استان می‌بینیم و آن را پاتوق هنرمندان استان و مرجع هنر انقلاب در استان می‌خواهیم. پس بلندپرواز باشید و به کارهای بزرگ و تراز ملّی فکر کنید. شما چشم و گوش و دست حوزه هنری در استان بوشهر هستید؛ حوزه هنری یعنی خود شما. در نظر داشته باشید که فردای هنر انقلاب بسته به مدیریت بهینه تک‌تک شما در شناسایی و فعال‌سازی خیل عظیم هنرمندان انقلابی استان است؛ قوّت عملکرد شماست که عیار هنر استان بوشهر را به دیگر نقاط کشور نشان می‌دهد، پس آیینه‌داران صادقی برای نشان دادن حدّ و سطح والای هنر استان خود باشید. شمایید که باید مسائل فرهنگی استان را رصد کنید و اولویت‌های استانی را به درستی تشخیص دهید و برای کارهای هنری مرتبط با آن در راستای اهداف انقلاب برنامه‌ریزی کنید؛ وظیفه ستاد هم البته مشاوره و حمایت معنوی و مادی از فعالیت‌های شما و تسهیل امور و کمک به برطرف شدن مشکلات پیش پای شما برای رسیدن به این مقصود عالی‌ست.

وی اضافه کرد: در مورد اولویت‌های هنر بوشهر، مرجع تشخیص‌دهنده، برنامه‌ریز و عمل‌کننده، خود شمایید و شأن ستاد فقط ارشاد و کمک و ارزیابی‌ست.

شاهمرادی از همکاران استان خواست در خصوص نحوه یاری‌رسانی هنر به رونق گردش‌گری و اقتصاد صنعتی و کشاورزی و صید و مسائل اجتماعی خاص استان تأمل کنند و با ثبت تاریخ شفاهی کارآفرینی و پیشرفت‌های هسته‌ای و پتروشیمی استان، از تولید هرگونه محصول یا هر فعالیت هنری که صرفاً مناسبتی و عادت‌زده و غیربدیع باشد، رنگ و بوی استان بوشهر را نداشته باشد و در پی طرح هنری مسئله‌ای از مسائل و مطالبات اساسی انقلاب اسلامی در استان نباشد، بپرهیزند.

وی ثبت روایت از زاویه نگاه مردم را شکل صادقانه روایت انقلاب دانست و گفت: در ثبت روایت وقایع انقلاب و سپس قرائت هنری از این روایت‌ها نیازی به اغراق نداریم و اگر فقط همین روایت‌های صادقانه مردمی را حفظ کنیم و دستمایه اقتباس هنری قرار دهیم، در جنگ روایت‌ها دست بالا را داریم.

شاهمرادی ضمن یادآوری سوابق درخشان بوشهر در شعر و داستان، و غنای موسیقی بومی و عزاداری خاص بوشهر، بر استفاده از ظرفیت پیاده‌راه ساحلی بوشهر، فضاهایی مانند میدان انقلاب و صحن مساجد و فضاهای دانشگاهی بوشهر برای اجرای تئاتر با بن‌مایه‌های بومی، اجتماعی و ارزشی و برگزاری نمایشگاه‌هایی فراتر از چهارچوب مناسبت‌های تقویمی در جزایر و شهرستان‌های دورافتاده در امتداد ساحل نهصد کیلومتری استان پهناور بوشهر تأکید کرد و افزود: امروز بحمدالله حماسه رئیسعلی دلواری در کشور شناخته‌ شده است، اما شخصیت میرمهنا، کار بزرگ زنان لَرده، نبرد قهرمانانه شهید نادر مهدوی و همرزمانش، شخصیت شیخ ابوتراب عاشوری، و اتفاق شکوهمند و افسانه‌وار دستگیری ده تفنگدار متجاوز آمریکایی در خلیج فارس، که مایه سربلندی ایران و همه ایرانیان هستند و افتخارشان نصیب بوشهر است، از منظر معرفی هنری، هنوز جای کار دارند.

بازدید رئیس اداره پایش و تعالی معاونت راهبری استان‌های حوزه هنری از فضای اداری، گالری، و سالن اجتماعات و استودیوی در حال تجهیز حوزه هنری استان بوشهر، پایان‌بخش این نشست بود.

انتهای پیام/


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند