رضوی: اجرای زنده راهی برای احیاء نقاشی قلمکار است

03:350

مائده رضوی هنرمند نقاش می‌گوید: کناره‌های پارچه را مهر می‌زنیم با قالب‌های قلمکار تا ادای دینی شود به کسانی که در این کار مسبوق به سابقه هستند.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، روز یکشنبه ۲۱ شهریورماه، در حاشیه نمایشگاه «پرده‌های خیالی‌نگاری عاشورا» مائده رضوی که نساجی سنتی خوانده است، به اجرای زنده نقاشی روی پرده قلمکار در گالری تک اثر حوزه هنری پرداخت.

این برنامه کارگاهی در حالی برگزار شد که نمایشگاه «پرده‌های خیالی‌نگاری عاشورا» از ۱۴ شهریورماه تا ۸ مهرماه در گالری‌های بوستان و گلستان عمارت سعدی حوزه هنری اصفهان جهت بازدید علاقه‌مندان دایر خواهد بود.

در همین راستا به گفت‌وگو با مائده رضوی هنرمند نقاش قلمکار پرداختیم که به عنوان مدرس نیز در این زمینه فعالیت می‌کند.

رضوی که متولد سال ۶۴ و در هنرستان نقاشی خوانده است. وی در رشته هنرهای صنایع دستی گرایش نساجی سنتی و چاپ پارچه ادامه تحصیل داده و یکی از اهداف خود را گسترش نقاشی قلمکار می‌داند تا مخاطبان، خصوصاً مخاطبان اصفهانی با این هنر آشنا شوند و به همین دلیل با اجرای زنده این هنر به دنبال احیاء نقاشی قلمکار است.

در مورد اجرای زنده این نقاشی پرده قلمکار بر روی پارچه توضیح بدهید؟

کناره‌های پارچه را مهر می‌زنیم با قالب‌های قلمکار تا ادای دینی شود به کسانی که در این کار مسبوق به سابقه هستند. خود پارچه هم رنگرزی شده و طرحی که برای این پارچه استفاده شده است، قسمتی از دیوارنگاره‌های کاخ چهل ستون است تا نمادی از شهر اصفهان باشد. طرح این اثر نمادی از یک انسان نشسته است، این طرح از قبل کشیده شده و بقیه اجرا را در کارگاه انجام دادم.

نقاشی روی پرده و خصوصیات آن چیست؟

رنگ‌هایی که امروزه برای نقاشی روی پرده استفاده می‌شود، گیاهی نیست و سایه‌پردازی آن نیز مانند نقاشی بر روی سایر پارچه‌ها است. در واقع این دو خیلی متفاوت نیستند، اما برخی‌ها به دنبال استفاده از سبک‌های قدیم هستند که در نهایت مانند کارهای گذشتگان نمی‌شود. افرادی چون استاد گیاهی سبک و سیاق مخصوص به خود را داشتند.

سایه‌پردازی که من در کارها انجام می‌دهم بر روی پارچه‌های پنبه‌ای بیشتر شبیه نگارگری است، در نتیجه تصاویر همان‌گونه که هستند با رنگ‌ها سایه‌پردازی شده و در نهایت ظرافت، نقاشی می‌شوند. در گذشته پارچه‌های ابریشم و یا پارچه‌های نازک‌تر برای این کار استفاده می‌شدند که الان متأسفانه در دسترس نیستند.

در حال حاضر کاری که ارائه می‌شود صرفاً نقاشی پرده قلمکار است؟

بله و کنار کار قالب خورده است، که همانطور که اشاره شد بنا به گفته استاد چارچوبی با قالب تعریف شود تا میان قالب و تصویرسازی قالب پیونده ایجاد شود.

چرا این نماد برای اصفهان انتخاب شد؟

چند ماه قبل که این طرح را انتخاب کردم پیش‌زمینه‌اش این بود که به دنبال نمادی از اصفهان بودیم. این هنر بیشتر در اصفهان بوده تا شهرهای دیگر، بنابراین طرحی را که انتخاب کردم، دوست داشتم مربوط به اصفهان باشد و با توجه به تکرار استفاده از چوگان، علاقه‌مند به انتخاب نماد دیگری از شهر بودم. مخاطب و توریست‌ها، اهالی هنر نیز با دیدن این طرح متوجه اصفهان و نماد آن خواهند شد. این کار کپی نبوده و از شخص خاصی نیست، بلکه قسمتی از تاریخ اصفهان است و طرحی از کاخ چهلستون محسوب می‌شود.

تفاوت نقاشی روی پارچه و نقاشی قلمکار در چیست؟

یکی از تفاوت‌های عمده، تفاوت در رنگ‌ها است، اکنون از رنگ‌های پیگ منتی که حلال آن آب است استفاده می‌شود و مثل گذشته رنگ‌ها گیاهی نیستند. همچنین در قلمکار اصلاً رنگ سفید استفاده نمی‌شود، اما شاید امروزه برخی از افراد از آن استفاده کنند. شما این قابلیت را دارید که روی پارچه با هر جنسی نقاشی انجام دهید، اما نقاشی قلمکار صرفاً بر روی پارچه پنبه‌ای است که در گذشته بر روی پارچه ابریشم انجام می‌شد، امروزه فقط بر روی پارچه پنبه‌ای است و پارچه نیز نباید تیره باشد. پارچه‌ای که من الان استفاده کرده‌ام، رنگرزی شده، اما کار بر روی آن سخت است.

انتهای پیام/


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند