در برنامه شب خاطره مطرح شد؛
خط مقدم ما عین مسجد بود

04:570

«واحد روحیه» عنوان سی صد و بیست و شش‌اُمین برنامه شب خاطره بود که روز پنجشنبه ۷ مردادماه در حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری؛ در این برنامه سردار سرتیپ ۲ پاسدار محمدعلی آسودی مسئول تبلیغات جبهه و جنگ قرارگاه کربلا جنوب، اسماعیل محمودی مسئول تبلیغات جبهه و جنگ قرارگاه حمزه سیدالشهداء شمال غرب و دکتر محمد قاسمی مسئول تبلیغات جبهه و جنگ قرارگاه نجف اشرف غرب خاطرات خود را برای حضار بیان کردند.

سردار محمدعلی آسودی به عنوان اولین خاطره‌گو ضمن تبریک عید غدیر به تأثیرات واحد تبلیغات جبهه و جنگ پرداخت.

وی گفت:  فعالیت‌های مجموعه تبلیغات جبهه و جنگ‌ها و در لشکرها از پشت جبهه داخل جبهه و در سطح منطقه در سطح بین‌الملل تقریباً نزدیک به ۳۵۰ عنوان فهرست شده که هر عنوان زیرمجموعه‌های مختلفی دارد.

وی ادامه داد: من به خاطر اینکه در این شب خاطره یادی هم از شهید عزیزمان حاج قاسم سلیمانی بکنم، باید بگویم ایشان یکی از فرماندهانی بود که خیلی مدافع تبلیغات بود و کمک می‌کرد.

آسودی تأکید کرد: گسترده‌ترین واحد در بُعد ساختاری و تشکیلاتی و نه در بُعد عدد و نیروی انسانی، واحد تبلیغات بود. از گردان تا قرارگاه ساختار و سازمان داشتیم و تبلیغات حاصل آن در لشکر، ۱۴۰ تا ۱۵۰ نیرو داشتند.

وی اضافه کرد: واحد تبلیغات نزدیک به یک هزار و ۴۰۰ شهید تقدیم کرده است. نقش تبلیغات علاوه بر توسعه معارف شیعی و دینی که نقشی استثنایی در عمق بخشی اعتقادی و احساسی داشت؛ در روحیه دادن به رزمندگان نیز نقشی جدی و اساسی ایفا کرد. در واقع خط مقدم ماعین مسجد بود. سنگرهای ما واقعاً این بود شهید سلیمانی در این زمینه می‌فرماید: در واقع خط مقدم جبهه عین مسجد بود و این نقش ارزنده‌ای بودکه واحد تبلیغات بر عهده گرفته بود و خط مقدم را به مسجد تبدیل کرده بود. کلیه فعالیت‌هایی مانند، انعکاس خبرها، عکس خبر، اطلاعیه‌ها، که بسیاری از صدا و سیما و مجموعه‌های مختلف انعکاس پیدا می‌کرد به عهده واحد تبلیغات بود. ما به طور مداوم برای انتخاب شعر و نوحه ها جلسه داشتیم. در یک جمله اگر بخواهم بگویم نقش تبلیغات چه بوده و چه هست و چه  ابعاد مختلفی داشت هر آنچه قابل دیدن است مثل فیلم و عکس هر آنچه که قابل خواندن است مثل خاطرات و مسائل مختلف بر عهده واحد تبلیغات بود. باید گفت اگر بچه‌های تبلیغات نبودند الان شما چیزی از دوران جنگ و دفاع مقدس نداشتید که ببینید.

 

اسماعیل محمودی در ابتدای سخنان خود گفت: شهید بزرگوار دستغیب فرمودند عبادتی ارزشمندتر از خدمت در کردستان نیست و همچنین شهید بزرگوار اسلام چون خورشیدی در بین شهدای ما می‌درخشد.

وی ادامه داد: سپاه همه کاره بود، یعنی در بعد سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، نرم‌افزار به عهده تبلیغات بود. این بچه‌های تبلیغات بدون اسلحه بدون مهمات می‌بایست داخل مردم می‌رفتند، داخل بازار می‌رفتند، داخل تجمعاتی می‌رفتند در مسجد می‌رفتند با مردم ارتباط می گرفتند تا بتونیم ما صف مردم را از ضد انقلاب جدا کنیم. بارها حضرت امام فرموده بودند که ما با مردم مسلمان منطقه جنگ نداریم، سپاه در همه حوزه‌ها در دوران دفاع مقدس محور همه کار بود، در شورای تأمین استان و شهرستان‌ها با این که سپاه عضو مشورتی بود، اما نفر اصلی و ستون جلسات بود. همه تلاش ما در کردستان این بود. فضاسازی بکنیم که بین مردم و ضد انقلاب قطعاً جدایی باشد. مردم منطقه به اطلاعات نیاز داشتند به کتاب نیاز داشتن به فیلم نیاز داشتند و بچه‌های تبلیغات در سراسر این سه تا استان این کار را انجام می‌دادند.

وی گفت: نوع عملیات فرهنگی تبلیغاتی و عملیات روانی ما در جنوب و غرب ۱۸۰ درجه با هم متفاوت بود. ما از همین تهران تابلو می‌زدیم رزمنده لبخند بزن.

در ادامه این برنامه دکتر محمد قاسمی برای بیان خاطراتش حاضر شد و در ابتدا گفت: اگر تاریخ اسلام را به دو قسمت تقسیم کنیم، تاریخ اسلام و وقایع تاریخ اسلام قبل از غیبت کبرا داریم. مثل پیامبر اسلام و واقعه غدیر، عاشورا، رمضان، مهاجرت امام رضا به ایران و از این وقایع، اما بزرگ‌ترین واقعه بعد از غیبت کبرا در تاریخ اسلام چه هست که اثرگذار و ماندگار است؟  انقلاب اسلامی است. در حال حاضر هم جنگ داعش در منطقه جغرافیایی علیه انقلاب اسلامی است.

وی اذعان کرد: تبلیغات انتشارات از جذب نیرو تا اعزام، تا حمایت و پشتیبانی بر روحیه، تا شهادت، تا تشییع و تدفین مراسم پشت سرهم دخالت داشته و این نقش همچنان استقلال دارد.

وی همچنین با بیان خاطراتی از دوران دفاع مقدس صحبت‌های خود را پایان داد.

انتهای پیام/

 

 

 

 

 

 

 


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند