جعفریان: باشگاه رشد و توانمندسازی مهم‌ترین رکن سازمان سینمایی است

07:000

رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری گفت: تربیت هنرمند انقلابی و ارائه الگو و تولیدات جریان‌ساز نمونه، دو مأموریت اصلی سازمان سینمایی حوزه هنری است.

به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، روز دوشنبه ۲۴ خردادماه، حمیدرضا جعفریان رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری، سیدمصطفی حسینی مدیرعامل مؤسسه بهمن سبز و اسماعیلی معاون توزیع سازمان سینمایی حوزه هنری، با حضور در شیراز، علاوه بر دیدار از سینماهای شیراز و چند مجتمع بزرگ تجاری، در جلسه‌ای مشترک با معاون توسعه مدیریت و منابع و مدیران ارشد مالی و اداری حوزه هنری فارس حضور یافتند.

پس از شرکت در این نشست که به راهکارهای نوسازی و بهسازی سینماهای شیراز و تأسیس مجتمع‌ها و پردیس‌های سینمایی در این شهر اختصاص داشت، جعفریان با حضور در جمع سینماگران و فعالان سینمایی شیراز با آنان به گفت‌وگو پرداخت.

به مدیریت یکپارچه و هم‌افزا نیازمندیم

رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری در جمع سینماگران و فعالان سینمایی شیراز با اشاره به آنچه تحت عنوان مأموریت‌های این سازمان طراحی شده، اظهار داشت: تربیت هنرمند انقلابی و ارائه الگو و تولیدات جریان‌ساز نمونه، دو مأموریت اصلی این سازمان است که ۳ رکن اصلی برای محقق شدن آن طراحی شده است.

وی نخستین رکن را بخش توزیع خواند و بیان کرد: ما تلاش کردیم امکانات پخش و ظرفیت‌های توزیع و دیده شدن را در معاونتی با عنوان توزیع متمرکز کرده و پخش سینمایی و سالن‌داری و تبلیغاتی که روی آثار می‌توان انجام داد را در آن بگنجانیم.

جعفریان ادامه داد: علاوه بر این موارد، پخش بین‌الملل، مباحث نمایش خانگی و فیلم‌گردی و مؤسسه هنرهای تصویری سوره که می‌تواند حقوق مالکانه آثار را خرید و فروش کند را نیز در این بخش دیدیم تا مجموع این موارد به‌صورت یکپارچه و هم‌افزا در خدمت دیده شدن و ایجاد یک جریان اقتصادی برای آثار سینمایی و هنرهای تصویری قرار گیرد.

وی ضمن اشاره به اینکه این بخش با دغدغه‌های مطرح شده دوستان در این دیدار تلاقی زیادی دارد، تصریح کرد: هم اکنون در حال تدوین طرحی با عنوان پخش رویش هستیم که آیین‌نامه و ضوابطی دارد که اعلام خواهد شد. در زمینه پخش سیار به‌صورت سازماندهی شده نیز ورود خواهیم کرد.

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به تجربه‌هایی چون «اکران نت» و تا حدی «عماریار» گفت: در تلاشیم این موارد را در حوزه هنری به‌صورت متمرکز انجام دهیم، زیرا این جنس کارها باید متمرکز انجام شود و کارهایی از جنس پخش و تبلیغات و بازاریابی نمی‌تواند متکثر باشد.

وی افزود: این قبیل کارها باید در عین کثرت و فراگیری و شبکه مویرگی، یک فرماندهی و راهبری متمرکزی داشته باشد. کما اینکه تجربه ما در سینما نیز چنین است. مدیریت پراکنده سینماهای حوزه هنری توسط استان‌ها ضمن وارد کردن خسارت‌های فراوان باعث شد زنجیره سینمایی حوزه هنری نتواند یکسان عمل کند.

جعفریان ادامه داد: در سال‌های اخیر، با تمرکز مدیریت سینماها در مؤسسه بهمن سبز، توسعه فضای سینمایی و بهره‌برداری از سینماها حاصل شد. در دنیا نیز چنین است، مثلاً سالن‌داری و سینماداری متصل به پخش است و اگر نتوانید فیلم خوب تأمین کنید که به زنجیره سینمایی وارد شود، امکان سینماداری وجود ندارد.

رئیس سازمان سینمایی عنوان کرد: این فرهنگ متمرکز است. جنس کارهای رشد، استعدادیابی و باشگاهی، تداخل‌هایی و پشتیبانی‌هایی می‌تواند داشته باشد که یک نمونه‌اش پخش رویش و پخش سیار است که اشاره شد.

وی رکن دیگر سازمان را بخش تولید خواند و گفت: در سازمان، مراکز تخصصی تولید شامل مرکز مستند سوره و مرکز انیمیشن حوزه هنری داریم و در تلاشیم موارد دیگری نیز به این موارد اضافه شود. یکی مرکز تولیدات سینمایی است که می‌خواهیم تولیدات سینمایی‌مان را در آن متمرکز کرده و آن را مداوم و پایدار کنیم.

دغدغه داشتن مخاطب فراگیر داریم

جعفریان تصریح کرد: می‌خواهیم مرکز انیمیشن را نیز تقویت کنیم تا تولید حرفه‌ای‌تر داشته باشیم؛ هم در زمینه سینمایی و هم در قالب سریال و هم با مخاطب تلویزیون؛ چرا که ما در سازمان دغدغه داشتن مخاطب فراگیر را نیز داریم و می‌خواهیم از طریق تلویزیون تقویت شویم. قراردادی نیز با صداوسیما برای تولید چند سریال داریم و البته می‌خواهیم در شبکه نمایش خانگی نیز سریال تولید کنیم.

وی رکن سوم را مهم‌ترین بخش دانست که به مباحث مطرح شده در جلسه نیز ربط دارد و گفت: این رکن، بخش کارهای رشد و توانمندسازی ماست. اینجا تولید، دغدغه اصلی نیست، بلکه بحث ثانویه است. جنس کار آموزشی هم نیست، بلکه اینجا آدم‌ها مهم هستند.

رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: در این بخش تمرکزمان بر نیروی انسانی و تیم‌سازی و شکل‌گیری پروژه‌هایی است که نیروها در حین انجام آن کار را فرا گیرند. تلاش می‌کنیم با محوریت مراکز استانی حوزه هنری فعالیت مراکز رشدی و باشگاهی را توسعه دهیم.

وی گفت: محوریت با حوزه هنری استان است و پشتیبانی و کمکی که ما می‌توانیم بکنیم در هر استان متفاوت است. جایی می‌توانیم منابعی در اختیار استان قرار دهیم و جایی دیگر کمکمان این است که مدل‌ها و فرایندها و کارهایی که در نقطه‌ای دیگر انجام شده را با دغدغه یادگیری و دانش‌افزایی بین استان‌ها به اشتراک بگذاریم.

جعفریان افزود: گاهی ممکن است به حضور اساتید کمک کنیم تا رفت و آمد حرفه‌ای‌تر شکل بگیرد. جایی ممکن است آن باشگاه‌ها را به پخش رویش وصل کنیم، اما احتمالاً عمده کار، تعریف و همکاری پروژه است، پروژه‌های تولیدی که دغدغه اصلی‌اش تربیت نیرو و رشد است.

وی تصریح کرد: این دغدغه مهم و ارزشمند است، اما در کنارش آن محصول نیز جدی است که باید دیده و ارزیابی شود و برای آنکه به منصه ظهور برسد باید تماشا شده و بازخورد به آن برسد. منتهی شیوه و روش رسیدن به این موارد باید بررسی شود و ما و حوزه هنری استان بایستی در این زمینه بحث کنیم تا به نتیجه برسیم.

رئیس سازمان سینمایی گفت: با شناختی که در این مدت از استان‌ها به دست آورده‌ام و علاوه بر سفر به ۱۰ استان، تقریباً با همه مدیران استان‌ها گفت‌وگو داشته‌ام. تصور می‌کنم هفت-هشت استان ظرفیت راه‌اندازی باشگاه و مرکز رشد را داشته باشند.

وی تصریح کرد: آنچه از فارس و توان دوستان در این جلسه دیدم مهم است و نیل به این هدف همت مدیر استان را می‌طلبد. درباره بقیه استان‌ها نیز باید بگویم معنی حرفم آن نیست که در آن استان‌ها استعداد وجود ندارد، در برخی موارد، حوزه استان امکان به میدان آمدن و به عهده گرفتن محوریت را ندارد.

پس از شعر و ادب شیراز را با هنر سینما می‌شناسند

وحید نمازی رئیس حوزه هنری استان فارس نیز در بخشی از این نشست ضمن ابراز خوشحالی از برگزاری این نشست اظهار داشت: این نشست یکی از بهترین جلساتی است که از زمان حضور در کسوت خدمتگزاری به مردم شریف فارس داشته‌ام و در این مدت نیز تلاش کردم تا با کسب شناخت اولیه هرچه زودتر به چنین نشستی برسیم.

وی افزود: کلانشهر شیراز پتانسیلی عظیم در عرصه هنر علی‌الخصوص در حوزه سینما دارد، به‌ویژه مرکز فارس و شهر شیراز و امیدوارم جلسه امروز منتج به نتایج خوبی شود و هنرمندان توانمند شیراز نیز از این نتایج خوب بهره‌مند شوند.

نمازی تصریح کرد: قاعدتاً فارس و کلانشهر فرهنگ‌محور شیراز را همگان به نام فرهنگ و ادب و هنر و به‌ویژه به عنوان شهر شعر و ادب می‌شناسند، اما آنان که از این دیار شناخت دارند می‌دانند پس از ادبیات، شیراز به عنوان شهر سینما و سینمادوستان شناخته می‌شود.

وی در پایان اظهار داشت: زمانی تعداد قابل توجهی کمپانی سینمایی در شیراز فعال بودند، سالن‌ها و تعداد صندلی‌های آن، رقمی قابل توجه بود و فیلم‌سازان نیز در شهر فعال بودند. امیدوارم با همراهی شما هنرمندان و پشتیبانی دوستان در مرکز، جریانی جدی در عرصه این هنر بار دیگر شکل گرفته و این هنر در شیراز و فارس شکوفا شود.

انتهای پیام/


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند