حسین چمن خواه تأکید کرد؛
اهمیت توجه به جزئیات و استفاده از بیان درست در آثار سوگواره هنر عاشورایی

03:0080

داور بخش تایپوگرافی چهاردهمین سوگواره هنر عاشورایی گفت: توجه به جزئیات و استفاده از بیان درستی که بتواند محتوا را از طریق فرم به مخاطب منتقل کند در آثار سوگواره هنر عاشورایی نکته‌ای حائز اهمیت است.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری به نقل از خبرگزاری مهر، حسین چمن‌خواه داور بخش تایپوگرافی چهاردهمین سوگواره هنر عاشورایی گفت: در ارائه اثر به سوگواره عاشورایی و توجه به جزئیات و برخورداری از بیان درستی که محتوا را به واسطه فرم به مخاطب انتقال دهد، اهمیت دارد.

وی اظهار کرد: مشکل عمده کسانی که میخواهند با رویکرد دینی و مذهبی دست به خلق آثار هنری بزنند کمبود منابعی است که این افراد را با حقیقت (حقیقت نسبت با آنچه وجود داشته) این موضوعات آشنا کند.

داور بخش تایپوگرافی سوگواره هنر عاشورایی در ادامه افزود: عمدتا هنرمندان کمتر به این موضوع توجه می‌کنند که مضمون و محتوا باید از کجا نشات بگیرد و این در حالی است که توجه به این امر روی فرم هم تاثیرگذار است.

وی همچنین بیان کرد:حوادث اخیر که نمونه‌ای از دیگر اتفاقات است، ضرورت توجه به مواردی را یادآوری می‌کند که مورد غفلت قرار گرفته یا کمتر به آن توجه شده برای مثال اگر فلسفه حوادث تاریخی یا جریان عاشورا را در راستای جریان توحیدی و در مقابل جریان کفر بدانیم که فلسفه تکامل مادی دارد و براساس آن سبک زندگی و مدرنیته شکل گرفته، جریان الهی فلسفه تاریخی ندارد و ما نمیدانیم وقایعی که در تاریخ اسلام و دینداری شکل گرفته چه نسبتی با فلسفه‌ای که باید بر آن حاکم باشد، دارد.

چمن خواه در ادامه افزود: در فلسفه مادی تکامل تاریخ و روند رشد از ساخت چرخ و کشف آتش، گرفته تا انقلاب صنعتی و… همه چیز مشخص است و همه می‌دانند با هدف استفاده بهتر و لذت از دنیا شکل گرفته در حالیکه در فلسفه الهی لذت با نیم نگاهی به دنیا به آخرت واگذارمی‌شود و کمتر به روند و اهداف آن توجه می‌شود.

داور بخش تایپوگرافی سوگواره هنر عاشورایی با اشاره به اینکه عاشورا هم بخشی از جریان توحید است گفت: متاسفانه برخی از افراد با این مقوله انتزاعی برخورد می‌کنند و عاشورا را حادثه ای تلقی می‌کنند که برای فرزندان رسول الله اتفاق افتاده و پرداختن به آن را به عزاداری و خلق اثر محدود می‌کنند و مشکل هم این است که اغراض امام حسین در واقعه عاشورا پیگیری نمیشود و فقط برای عرض ادب و بهتر شدن حال افراد وارد عزاداری و تولید اثر هنری میشوند در حالی که باید تکلیف نسبت به فلسفه تکامل الهی را بفهمیم.

وی تاکید کرد: بی توجهی به اهداف امام حسین (ع) نشانگر این است که ما هنوز دیدمان نسبت به عاشورا و وقایع تاریخ اسلام درست نیست و نیاز بیشتری به نگاه فلسفه تاریخ وجود دارد.

وی با اشاره به اهمیت فرم در دیده شدن آثار هنری گفت: توجه به جزئیات و استفاده از بیان درستی که بتواند محتوا را از طریق فرم به مخاطب منتقل کند در آثار سوگواره هنر عاشورایی نکته‌ای حائز اهمیت است.

وی درباره ضرورت برگزاری رویدادهای هنری چون سوگواره هنر عاشورایی اظهار کرد: معمولا رویدادهای هنری کارکرد سالانه یک صنف هستند و فضایی برای تشویق و جایزه هنرمندان هم تلقی میشوند اما وقتی کارکرد فستیوال‌ها یا سوگواره‌ به نفع دین باشد و اهداف آن با مطالعه حوادث و کتاب‌های موثق درباره عاشورا دنبال شود، می‌توان به این امید داشت که این رویداد هنری صرفا محلی برای شهرت هنرمند یا ایجاد پله‌ای برای معرفی و پیگیری اهداف شخصی افراد نیست بلکه در راستای انتقال پیام عاشورا به زبان هنر گام برداشته است.

گفتنی است، چهاردهمین سوگواره هنر عاشورایی در قالب ۵ بخش پوستر و تایپوگرافی، نقاشی (دیجیتال و کلاسیک)، نقاشیخط، پرچم و کتیبه و کمیک استریپ برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند