سید احسان باقری مطرح کرد؛
از «نوبت ظفر» تا «خرمشهر‌ها»/ «هنر» مهمترین ابزار تبیین است

04:000

سید احسان باقری عکاس و مدیر خانه عکاسان ایران در مورد نمایشگاه «نوبت ظفر» همزمان با چهلمین سالگرد آزادسازی خرمشهر از روز دوم خردادماه میزبان علاقمندان است،‌ گفت: این نمایشگاه از عکس‌های دیده نشده عملیات بیت‌المقدس یا همان آزادسازی خرمشهر تشکیل شده است که از میان عکس‌های گنجینه خانه عکاسان ایران انتخاب شده و برای اولین بار به نمایش گذشته می‌شود.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، نمایشگاه عکس «نوبت ظفر» صبح امروز در گالری شماره یک خانه عکاسان در حوزه هنری افتتاح شد. سید احسان باقری، مدیر خانه عکاسان درباره این نمایشگاه گفت: این نمایشگاه شامل ۳۱ عکس می‌شود از هفت عکاس که یکی از آن‌ها هویت نامعلومی دارد. محمدحسین حیدری، محسن راستانی، امیرعلی جوادیان، رضا محمدی، محمد فرنود و سعید صادقی ۶ عکاسی هستند که در این نمایشگاه آثاری دارند. یکی از عکاسان دیگر هم هست که هنوز نتوانسته‌ایم هویت او را در میان آثار گنجینه پیدا کنیم و مشخص نیست این عکس‌ها توسط چه کسی ثبت شده است.

باقری در ادامه گفت: این نمایشگاه از روز دوشنبه ۲ خرداد ساعت ۱۱:۳۰ صبح آغاز به کار می‌کند و بازدید از آن از روز سه‌شنبه ۳ خرداد الی ۲۵ خرداد ادامه خواهد داشت. علاقمندان از ساعت ۱۰ تا ۱۸ هر روز غیر از پنجشنبه و جمعه می‌توانند به تماشای آثار این نمایشگاه بیایند. محل برگزاری نمایشگاه هم گالری خانه عکاسان در حوزه هنری است.

مدیر خانه عکاسان ایران درباره شکل‌گیری ایده این نمایشگاه و ویژگی عکس‌های آن توضیح داد: بالاخره پنج الی شش ماه است که می‌دانیم امسال با چهلمین سالگرد آزادسازی خرمشهر مواجه هستیم و این اتفاق مهم و یک جشن ملی است که با عرض تأسف هیچ تغییری در فضای شهرها و هی چرویداد فرهنگی هنری مهمی به بهانه این جشن شاهد نیستیم. این جشن، جشن آزادی قطعه‌ای از کشور ماست آن هم بعد از ریختن خون هزاران کودک و زن و مرد که در این شهر در خون خود غلتیدند. چهل سال از آن روز گذشته و گرامیداشت این سالگرد بسیار برای ما حائز اهمیت بود.

وی افزود: به همین بهانه در‌آرشیو خانه عکاسان جستجو کرده و عکس‌هایی دیده نشده از آزادسازی خرمشهر را روی دیوار آورده‌ایم. این آثار عکس‌هایی مستند از آزادسازی خرمشهر است. برخی از آن‌ها که مرتبط با فضای پیش از آزادسازی هستند شاید آثار تلخی هم باشند اما برخی حال و هوای بعد از آزادسازی دارند و نشانه حاصل یک سال و هفت ماه حصر و در نهایت آزادی در یک شهر هستند. این عکس‌ها که برخی سیاه‌وسفید و برخی رنگی هستد،‌برشی از تاریخ ما هستند، گنج‌های تصویری ما محسوب می‌شوند که برداشت از آن‌ها به زاویه دید مخاطبان بازمی‌گردد. بخش‌هایی از این تصاویر می‌توانند مجدد کشف شوند و مورد بازاندیشی قرار بگیرند.

باقری درباره ارتباط این نمایشگاه با نسل جدید و ارتباط آن‌ها با سال‌های جنگ هم گفت: ما اساسا درباره بخش مهمی از موضوعات مرتبط با انقلاب اسلامی و جنگ، تبیین درستی انجام نداده‌ایم. یعنی براساس مخاطب، سن و جامعه عمل نکرده‌ایم. در زمان جنگ مردم با تمام وجود جنگ را احساس می‌کردند و نیاز به رویکرد تبیینی نبود اما آنچه رهبر انقلاب از سال گذشته تأکید چند برابر بر روی آن دارند مبنی بر «جهاد تبیین» بزرگ‌ترین چالش و تهدید انقلاب اسلامی است. نه فقط نوجوانان و جوانان بلکه در مورد بزرگسالان هم در موارد بسیاری این تبیین صورت نگرفته است.

وی افزود: یکی از زبان‌های تبیین «هنر» است، از این منظر با دیدن این تصاویر و اطلاعاتی که در کنار آن‌ها ارائه شده است، مخاطب می‌تواند با فضای جدیدتری آشنا شود و ذهنیت درست‌تری نسبت به موضوعات پیدا کند. حتما این اتفاق روی نگاه مخاطبان تأثیر خواهد داشت و این بخشی از پازل ذهنی او را تکمیل می‌کند، اتفاق‌ها دیگری هم باید در جامعه رخ دهد. ما نیز در خانه عکاسان ایران به وظیفه خود عمل کنیم.

باقری درباره تدارک ویژه برای رونمایی از یک عکس صحنه‌پردازی شده به مناسبت آزادسازی خرمشهر توسط خود نیز توضیح داد: این عکس را با اقتباس از عکس معروف مرتبط با آزادسازی خرمشهر کار کرده‌ام و موضوع آن “خرمشهرها”ست. تبیین این بیان مقام معظم رهبری است که بعد از خرمشهر، خرمشهرهای دیگری در پیش و فتوحات دیگری در پیش است که تخریب ندارد و آبادانی به همراه دارد اما دشوارتر است. تلاش کردم در چهل سالگی آزادسازی خرمشهر این فتوحات را تا حد امکان در قاب یک تصویر بگنجانم.

وی افزود: عنوان این کار «خرمشهرها» است و برداشت از آن بسته به نگاه مخاطب است. تلاش کرده‌ام در این عکس بعد از چهل سال به بخشی از هویت ملی و پیشرفت‌هایی که در این سال‌ها داشته‌ایم، نگاهی بیندازیم.

انتهای پیام/


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند