ادب‌آموز: نبود مکان‌های فرهنگی و هنری مانع اصلی پیشرفت فعالیت‌های فرهنگی است

06:0040

پیمان ادب‌آموز مدرس کلاس‌های بازیگری معتقد است: برگزاری برنامه‌های مختلف هنری و فرهنگی در ایام مختلف، در کنار پیوستگی برنامه‌های آموزشی، زمینه لازم در جذب، کشف و پرورش استعدادهای هنری را فراهم و این اقدامات در نهایت زمینه رشد و اعتلای فرهنگ و هنر در طرح توانمندسازی سکونتگاه‌های غیر رسمی و حاشیه‌ای می‌شود.
به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، از اواخر سال ۱۳۹۹ در قالب طرح توانمندسازی سکونتگاه‌های غیر رسمی و حاشیه‌ای، به‌منظور کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی و در چارچوب سیاست‌ها و خط‌مشی‌های مصوب با هدف شناسایی و توانمندسازی استعدادهای هنری محلات محروم، احیای هویت محله و اصلاح تصویر و انگاره‌های ذهنی ساکنین فعلی این سکونتگاه‌ها و نیز شهروندان پیرامون و مسئولین شهری نسبت به ظرفیت‌های بومی محلات محروم، افزایش سرانه خدمات فرهنگی و هنری و توزیع عادلانه آن در ۸ استان کشور شامل تهران، البرز، خراسان رضوی، خوزستان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کهگیلویه و بویراحمد و کردستان و در مجموع در ۳۱ محله در حال اجراست که در کردستان این دو طرح با محوریت حوزه هنری در نواحی نایسر و ننله اجرایی شده است.

از برنامه‌هایی که توسط حوزه هنری در کنار برنامه‌های متنوع پیش‌بینی شده است، آموزش رشته‌های هنری از جمله تئاتر است که تاکنون چند جلسه در نایسر و ننله ویژه دختران و پسران با مربی‌گری پیمان ادب‌آموز مدرس تئاتر برگزار و قرار است در مجموع در مرحله اول ۴۰ جلسه آموزشی را برگزار کنند.

به همین منظور در خصوص ماهیت این کلاس‌ها گفت‌وگویی با او داشته‌ایم که در ادامه می‌‌خوانید:

در خصوص برگزاری کلاس‌های آموزشی در نواحی منفصل شهری نایسر و ننله توضیح بفرمایید؟

این برنامه به پیشنهاد حوزه هنری و به‌منظور تحت پوشش قرار دادن علاقه‌مندان به فراگیری رشته‌های هنری در نواحی منفصل نایسر با جمعیتی حدود ۷۵ هزار نفر و ننله با جمعیت حدود ۱۵ هزار نفر در راستای توزیع عادلانه خدمات فرهنگی و هنری و تلاش در جهت کشف، جذب و پرورش استعدادهای هنری در مناطق محروم حاشیه‌ای به‌منظور کمک در رشد و اعتلای فرهنگی این مناطق با بهره‌مندی از توان و استعداد خود ساکنین و گسترش گرایش خانواده‌ها به سوق دادن فرزندان به فراگیری رشته‌های هنری در حال انجام است.

هم اکنون در مرحله اول در نایسر با محور قرار دادن آموزش هنرآموزان دختر، تعداد ۴۰ هنرجو را ثبت‌نام و به‌صورت هفته‌ای ۲ جلسه آموزش براساس متد روز آموزش انجام می‌شود.

در ننله نیز همزمان برای هنرآموزان پسر به تعداد ۳۰ نفر آموزش‌ها در جریان است و امیدواریم در پایان این دوره به نتایج مدنظر در این طرح برسیم.

استقبال از کلاس‌ها در این نواحی چگونه است؟

خوشبختانه استقبال بسیار خوبی از طرح در این نواحی صورت گرفت. حضور دختران و پسران بسیار علاقه‌مند که تاکنون به‌دلیل مشکلات ناشی از رفت و آمد و عدم آشنایی خانواده‌ها با نحوه حضور فرزندان و نبود مراکز فرهنگی و هنری در این دو ناحیه جهت فراگیری بازیگری و شور و شوق آنان بسیار امیدوارکننده است. بر این باورم با برنامه‌ریزی و مدیریت خوب حوزه هنری و گسترش این کلاس‌ها به رشته‌های مختلف هنری می‌توان در زمینه پرورش هنرمندان توانمند اقدام کرد.

شیوه آموزش و مباحث مطرح شده در این کلاس‌ها در چه زمینه‌ای و با چه هدفی است؟

یکی از مهم‌ترین مشکلات موجود در نواحی منفصل نایسر و ننله، بحث هویتی است و در یکی از اهداف این طرح احیای هویت محله و اصلاح تصویر و انگاره‌های ذهنی ساکنین فعلی این سکونتگاه‌ها و نیز شهروندان پیرامون و مسئولین شهری نسبت به ظرفیت‌های بومی محلات محروم است. در این کلاس‌ها با توجه به اینکه هنرجویان و علاقه‌مندان از افراد زیست‌بوم این نواحی هستند تلاش می‌شود، متن‌های نمایشی و تمرینات مربوطه در ارتباط تنگاتنگ با محیط زندگی و دغدغه‌های ساکنین آن باشد. بر این مبنا دو متن نمایشی برگرفته از اسامی اِلمان‌ها و شخصیت‌های معروف این دو ناحیه نگارش شده که ان‌شاءا… پس از پایان دوره آموزشی به‌عنوان کار پایانی در خود این محلات و همچنین بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته در مراکز فرهنگی و هنری سنندج به‌صورت عمومی اجراء می‌شود.

حاصل و نتیجه این کلاس علاوه بر اجرای عمومی به نظر شما چیست؟

پیش‌بینی نتیجه اصولاً شاید کار سختی باشد، اما باور دارم برگزاری منظم این کلاس‌ها و به نتیجه رساندن حاصل تلاش هنرآموزان در قالب اجراهای عمومی و یا در دیگر رشته‌ها، برگزاری برنامه‌های هنری و نمایشگاهی در احیای هویت این نواحی و گسترش فرهنگ شهروندی، کم کردن معضلات حاکم بر این مناطق بسیار مؤثر خواهد بود و زمینه جذب اعتبارات فرهنگی بیشتر و ترغیب دیگر ادارات و نهادها به فعالیت فرهنگی در این نواحی را فراهم می‌کند.

چه مشکلاتی برای پیشبرد اهداف در این نواحی مشاهده می‌کنید؟

حضور ما در این نواحی جهت کم کردن مشکلات بسیار فراوانی است که وجود دارد. در نایسر و ننله با این حجم گسترده جمعیتی، نبود یک مرکز فرهنگی و هنری با امکانات لازم خود یک مشکل بزرگ است. مسئولین به گمان بنده باید به کمک حوزه هنری بیایند و یک مکان مشخص را در اختیار حوزه هنری قرار دهند تا در این مرکز بتوان برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت را برنامه‌ریزی کرد.

وجود یک مکان مشخص و شناخته شده، زمینه اعتماد مردم به عزم جدی مسئولین برای رفع مشکلات در این مناطق خواهد شد و زمینه‌ای فراهم می‌شود تا در کنار برنامه‌های متنوع زمینه حضور هنرمندان شناخته شده و مطرح استانی و کشوری جهت برگزاری ورک‌شاپ‌های هنری مهیا شود.

برگزاری برنامه‌های مختلف هنری و فرهنگی در ایام مختلف از جمله نمایش فیلم، برگزاری جشن در مناسبت‌های مختلف در کنار پیوستگی برنامه‌های آموزشی زمینه لازم در جذب، کشف و پرورش استعدادهای هنری را فراهم و این اقدامات در نهایت زمینه رشد و اعتلای فرهنگ و هنر در این نواحی می‌شود.

سخن پایانی

لازم است به صورت جدی از اهتمام رئیس حوزه هنری و همکارانشان در تحقق اهداف این طرح سپاسگزاری کنم.
در این مدت کم، حضور در نواحی نایسر و ننله شور و اشتیاق جوانان و نوجوانان بااستعدادی که به دلیل نبود امکانات از فراگیری هنر مورد علاقه خود محروم بوده‌اند سبب شده تا با تمام توان در جهت آموزش به این عزیزان کار کنم و از طریق همین رسانه از دیگر هنرمندان عزیز دعوت می‌کنم تا به هر نحوی که در توان دارند، با هماهنگی و همکاری حوزه هنری در این مسیر یاری‌گر و هدایتگر استعدادهای بی‌شمار آینده‌سازان این سرزمین در این نواحی باشند.

گفتنی است، پیمان ادب آموز متولد ۱۳۵۵ و کارشناس ارشد هنرهای نمایشی گرایش ادبیات نمایشی دانشگاه تهران است. دبیری شورای سیاست‌گذاری مجامع کانون‌های فرهنگی و هنری دانشجویان کشور، دبیر پنجمین و ششمین دوسالانه ادبی دانشجویان سراسر کشور، مدرس رشته سینما و تئاتر در دانشگاه علمی – کاربردی سنندج و مدرس رشته بازیگری در حوزه هنری استان کردستان و مؤسسات فرهنگی و هنری، نویسنده، تهیه‌کننده و کارگردان برنامه‌های مختلف در صدا و سیمای مرکز کردستان، ترجمه کتاب دانشگاهی «ریتم در آثار دراماتیک»، داور جشنواره‌های استانی و کشوری، و…، بخشی از فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی اوست.

انتهای پیام/


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند