محمد روح الامین مطرح کرد؛
آثار سوگواره هنر عاشورایی باید سلیقه بصری جامعه را ارتقا دهد

02:360

داور بخش تایپوگرافی چهاردهمین سوگواره هنر عاشورایی گفت: آثار تولیدی باید هم سلیقه بصری جامعه را ارتقا دهد و هم برای عموم قابل فهم و قابل خوانش باشند تا افراد از هر سطحی بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.


به گزارش روابط عمومی حوزه هنری به نقل از تسنیم، محمد روح الامین داور بخش تایپوگرافی چهاردهمین سوگواره هنر عاشورایی گفت: آثاری که درباره قیام امام حسین (ع) طراحی می‌شوند باید واجد شرایطی باشند که در موضوع سوگواره تعیین شده که شامل حماسه، مظلومیت، و بیش از هرچیز حماسه شهدا است.

وی افزود: آثار بخش تایپوگرافی سوگواره هنر عاشورایی باید هم سلیقه بصری جامعه را ارتقا دهد و هم برای عموم قابل فهم و قابل خوانش باشند تا افراد از هر سطحی بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.

روح الامین یکی از مهم‌‌ترین ویژگی آثار را رسانا بودن در انتقال پیام معرفی کرد و گفت: آنچه می‌توان درباره تایپوگرافی گفت این است که تولیدات هنری بتواند به خودی خود و فارغ از دکوراتیو بودن اثر، رسالت رسانه‌ای بودن خود را نیز ایفا کند.

داور بخش تایپوگرافی چهاردهمین سوگواره هنر عاشورایی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: اربعین عنوانی مربوط به سالگرد چهلمین روز امام حسین (ع) است و وقتی به شکوه پیاده‌روی و ابعاد بین‌المللی آن اشاره می‌شود، در این سطح همایش بزرگ اربعین و نیاز به انعطاف در زبان نیز مطرح است که مانع از محدود شدن تولیدات به زبان فارسی و عربی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه پرداخت به زبان و قلم از موضوعات ثانویه در آثار هنری است بیان کرد: اگر بخواهیم به ویژگی‌های اثر تایپوگرافی درباره اربعین یا حماسه سیدالشهدا بپردازیم نکته اصلی خوانا بودن و خوانش درست و بدون لکنت، زیبایی و شکوه و رسانه بودن آثار است.

روح‌الامین افزود: بر همین اساس در تایپوگرافی سوگواره هنر عاشورایی نباید سراغ بخش دکوراتیو و تولید اثری با ویژگی صرفا هنری رفت یا در کار ساده‌انگاری کرد چراکه تولیداتی که در آنها ذوق و خلاقیتی بکار نرفته باشد، مدنظر نیست.

وی همچنین تاکید کرد: اثری که برای سوگواره هنر عاشورایی تهیه می‌شود، باید از ویژگی منحصر به فرد در چارچوب و محتوای تعیین شده در سوگواره هنر عاشورایی برخوردار باشد. واژه سوگواره از غم و اندوه و سوگواری می‌آید و عاشورا نقطه هم‌رسی تمام این مفاهیم و فکت‌های احساسی است یعنی در آثار سوگواره هم می‌توان از حماسه گفت، هم از خون، هم از تراژدی، هم از فریاد و هم از قیام گفت بنابراین برای خلق اثر نیاز است که هنرمند به یک پالایش فکری و روحی هم برسد.

داور بخش تایپوگرافی چهاردهمین سوگواره هنر عاشورایی در پایان گفت: بخش تاثیرات روحی هنرمندی که در این عرصه کار می‌کند، در رسانه بودن اثر و اخلاص عمل تاثیرگذاراست.

چهاردهمین سوگواره هنر عاشورایی در قالب ۵ بخش پوستر و تایپوگرافی، نقاشی (دیجیتال و کلاسیک)، نقاشیخط، پرچم و کتیبه و پی‌نما برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند